Kesto: 05:50
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 26.11.2021

Tällä kertaa ajankohtaiskatsauksessa käsitellään Sanoista tekoihin -seminaaria, maahanmuuttajille suunnattua videosarjaa ja historian vääryyksiä.

Sanoista tekoihin -seminaari

Pohjoismainen viittomakielten verkosto järjestää digitaalisen Sanoista tekoihin -seminaarin keskiviikkona 1. joulukuuta 2021. Seminaari käsittelee lasten mahdollisuuksia omaksua ja käyttää viittomakieltä Pohjoismaissa.

Millaisia mahdollisuuksia pohjoismaisilla lapsilla ja nuorilla on oppia, kehittää ja käyttää kansallisia viittomakieliä? Vaikka Pohjoismaissa on lakeja, jotka suojaavat pohjoismaisia viittomakieliä, kaikilla lapsilla ja nuorilla ei ole pääsyä niiden äärelle. Missä ovat kieliympäristöt, joissa viittomakieliä voidaan kehittää? Miten siirrymme sanoista tekoihin?

Seminaarissa professori Hilde Haualand OsloMet-yliopistosta kertoo lasten ja nuorten pääsystä viittomakielen äärelle Pohjoismaissa. Ohjelmassa on myös paneelikeskustelu. Seminaari tulkataan viidelle viittomakielelle ja englanniksi.

Uusi videosarja maahanmuuttajille

Kuurojen Liiton työllisyyskoordinaattorit ovat tuottaneet 3-osaisen videosarjan viittomakielisille maahanmuuttajille. Videoista saa tietoa viittomakielellä koulutus- ja työllistymismahdollisuuksista, ja niitä saa vapaasti hyödyntää esimerkiksi työnhaun tukena.

Ensimmäisessä osassa kerrotaan Kuurojen kansanopistosta, jossa järjestetään maahanmuuttajakoulutusta kuuroille. Toisessa osassa kerrotaan TE-toimistosta palveluista. Kolmannen osan aiheena on kuurojen maahanmuuttajien työurakertomukset.

– Jatkamme tiedottamis- ja vaikuttamistyötä yhdenvertaisemman työelämän puolesta, kertovat työllisyyskoordinaatorit Tiina Maja ja Börje Hanhikoski.

Linkistä pääset katsomaan videoita.

Viittomakielisten totuus- ja sovintoprosessi

Viittomakielisiin liittyvien historian vääryyksien selvittäminen etenee. 1. joulukuuta järjestetään avoin keskustelutilaisuus viittomakielisille. Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen kertoo, mitä avoimessa keskustelutilaisuudessa käsitellään. Katso haastattelu videolta!

Dokumentti Hely Sandholmista

Hely Sandholm (1938-1984) oli Suomen ensimmäinen päätoiminen kuuro viittomakielen opettaja. Hänet tunnettiin hyvin lämpimänä ja huumorintajuisena ihmisenä. Hän teki uraauurtavaa työtä viittomakielen opettajana aikana, jolloin viittomakielen tutkimus oli vasta käynnistymässä maassamme.

Dokumentin on käsikirjoittanut ja ohjannut Helyn tytär Tarja Sandholm. Kertojina sisko, ystävät ja työkaverit. Tämä dokumentti kannattaa katsoa viikonloppuna!