Kesto: 5:28
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 25.3.2021

Viikkokatsauksessa tällä kertaa TPP:n supistetut aukioloajat ja koronakurimuksen pyörteitä.

Tekstipuhelupalvelun aukioloaikoihin muutoksia

Budjettisyistä tekstipuhelupalvelun eli TPP:n aukioloaikaa joudutaan taas supistamaan. 1.5.2021 alkaen TPP palvelee arkisin klo 8-20.

TPP on nykyään monimuotoinen palvelu, jota voi käyttää tekstipuhelinlaitteella tai kirjautumalla palveluun nettisivujen kautta. Jos et ole vielä kirjautunut nettikäyttäjäksi, TPP:n sivuilta löytyvät ohjeet tähän.

TPP on käytettävissä Android- ja Apple-laitteilla, kännykällä ja tabletilla. Sovellus löytyy nimellä MyMMX. Lataa sovellus, kirjaudu sisään käyttäjänä ja voit hoitaa puhelusi vaikka kesken kauppareissun. TPP on käytössä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käyttö on ilmaista eikä aikaa tarvitse varata etukäteen, eli voit soittaa siihen milloin vain lähes minne vain.

THL keskeyttänyt AstraZeneca-rokotteen

THL päätti 19.3. AstraZenecan koronarokotteen antamisen tilapäisestä keskeyttämisestä.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea kertoi, että Suomessa on ilmoitettu kaksi aivolaskimotukosta 4-10 päivää AstraZenecan saamisen jälkeen. Varovaisuusperiaatteen mukaisesti THL päätti keskeyttää tämän rokotteen antamisen Suomessa, kunnes tapauksista on lisää tietoa.

Lähes 20 miljoonalla AstraZenecalla rokotetulla oli 16.3. mennessä ilmoitettu yhteensä 18 aivolaskimoiden tukostapausta. Toistaiseksi ei ole varmuutta, liittyvätkö nämä kaksi toisiinsa.

Jos olet saanut AstraZenecan, tarkkaile poikkeavan voimakkaita oireita, jotka voivat alkaa vasta yli kolmen vuorokauden päästä rokottamisesta. Hoitoon on hakeuduttava välittömästi, jos saa voimakkaan, selvästi jatkuvasti pahenevan päänsäryn tai erittäin voimakkaasti lisääntyviä mustelmia.

Rokotukset muilla koronarokotteilla jatketaan normaalisti.

Suomen hallituksen päätöksiä

Sunnuntaina 28. maaliskuuta hallituksen asettama sulkutila päättyy. Sulkutila ei ole tehonnut niin paljon, että koronatartunnat olisivat taittuneet. Parin viikon aikana tartuntojen määrä on hiponut ennätyslukemia. Pahin tilanne on Uudellamaalla ja Turussa.

Hallitus suunnittelee nyt järeämpiä rajoituksia sulkutilan jälkeen. Ravintolasulku todennäköisesti jatkuu samalla tavalla kuin tähänkin asti, eli ravintolat ovat kiinni, mutta ruokaa voi ostaa kotiin mukaan. Liikkumisrajoituksista on myös erimielisyyksiä. THL on kahteen otteeseen suosittanut liikkumisrajoituksia hallitukselle. Ideana on vähentää ihmisten välisiä kontakteja, eli liikkua voisi vain välttämättömistä syistä, kuten töihin, kouluun, apteekkiin tai ruokakauppaan. Hallituspuolueet eivät ole yksimielisiä, miten liikkumisrajoitukset toteutetaan käytännössä.

Viime viikolla ministeri Maria Ohisalo suositteli vahvasti työnantajia ottamaan etätyön entistä laajemmin käyttöön. Samaten maskipakkoa yritetään laajentaa.