Kesto: 05:37
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 25.2.2022

Viikon ajankohtaiskatsauksessa käsitellään kuurojen tulkkien asemaa ja uutisia maailmalta.

Adressi kuurojen tulkkien asemasta

Viittomakielialan järjestöt ja koulut sekä kuurot tulkit ovat käynnistäneet adressin kuurojen tulkkien asemasta Kelan tulkkauspalvelussa. Adressin tarve syntyi syksyllä 2021, kun Kela on vähentänyt kuurojen tulkkien tulkkaustoimeksiantoja, mikä vaikuttaa myös kuulonäkövammaisten ja kuurosokeiden tulkin saantiin. He tarvitsevat kuuroja tulkkeja mm. laaja-alaisemman kielitaidon ja kuvailutulkkauksen vuoksi. Kuurot tulkit jäävät ilman töitä koulutuksestaan huolimatta.

Adressissa vaaditaan Kelaa noudattamaan perustuslain, yhdenvertaisuuslain, YK:n vammaissopimuksen ja tulkkauspalvelulain tuomia velvoitteita ja lopettamaan kuurojen tulkkien syrjintää toimeksiantojen jaettaessa.

I am Puff-sovellus

Puff on suomalaisille tuttu hahmo Teatteri Totista. Nykyään Puff-hahmo viittoo kanadalaista viittomakieltä ja seikkailee puhelimen näytöillä. Projektinvetäjä Dawn Jani Birley kertoo videolla, miten Puff-idea laajentui.

Viittomakielinen bändi Puolassa

Viidestä kuurosta artistista koostuva bändi pääsi Euroviisujen karsintaan Puolassa. Bändi esitti biisin ”Unmute”. Karsinta pidettiin lauantaina 19.2., ja bändi pääsi karsinnassa kolmen parhaan joukossa toiselle kierrokselle. Lopulta laulaja Krystian Ochman voitti kilpailun.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun viittomakielinen artisti pyrkii kilpailuun: suomalainen Signmark pyrki Euroviisuihin vuonna 2009. Hän jäi täpärästi toiseksi Suomen karsinnassa.

Ruotsin Kuurojen Liitto täyttää 100 vuotta

Lauantaina 26.2. on Ruotsin Kuurojen Liiton 100-vuotisjuhlat. Liitto järjestää juhlatilaisuudesta suoran lähetyksen liiton Facebook-sivuilla. Onnea Ruotsin Kuurojen Liitto!

Kurssit ja leirit

Kuurojen Liitto järjestää kursseja ja leirejä eri kohderyhmille. Osan tapahtumien ilmoittautumisajoista ovat lähestymässä loppuaan, kuten seniorikurssi Raaseporissa ja kesäleirit. Katso tapahtumakalenterista, löytyykö sinulle jokin mukava tapahtuma ja ilmoittaudu mukaan! Voit olla yhteydessä kurssisuunnittelijaan Maija Pulkkiseen ja nuorisosihteeriin Juha Vahteraan, ja kysyä heiltä lisätietoja tapahtumista.

Risuja ja ruusuja

Rivien välissä-tapahtuman ja Viittomakielen päivän webinaarin palautelomakkeet ovat auki 27.2. asti. Onko sinulla kehitysideoita jompaankumpaan tapahtumaan? Vastaa palautekyselyyn!