Kesto: 5:50
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 23.3.2022

Tällä viikolla uutisoimme kansanedustajien jättämästä kirjallisesta kysymyksestä viittomakielten tulkkauspalveluista sekä haastattelemme aluetyöntekijää Sirpa Kalliota hänen tarjoamastaan ratkaisukeskeisestä lyhytterapiasta.

Kirjallinen kysymys ja vastaus viittomakielten tulkkauspalveluista

Kansanedustajat Outi Alanko-Kahiluoto, Inka Hopsu, Pirkka-Pekka Petelius, Noora Koponen ja Satu Hassi jättivät kirjallisen kysymyksen 18.2.2022. Kirjallisessa kysymyksessä tuotiin esille vuonna 2021 julkaistu Viittomakielibarometri. Kansanedustajat kiinnittivät huomion tulkkaukseen: viranomaiset eivät tiedä tulkkauksen järjestämisvelvollisuudesta. Kansanedustajat ovat huolissaan myös suomenruotsalaisten tulkkimäärästä.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson vastasi kirjalliseen kysymykseen 10.3.2022.  Vastauksessa kerrottiin kielipoliittisesta ohjelmasta, jonka laadinta on lopuillaan. Kotimaiset viittomakielet sisältyvät kielipoliittiseen ohjelmaan. Kielipoliittisen ohjelman valmistelussa on huomattu, että tietoa eri kansalliskielistä tarvitaan enemmän. Tämä koskee myös viittomakieliä.

Viranomaisten tulkkausvelvollisuudesta Henriksson mainitsi, että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa tiedon hajautuneisuus vähentyy, kun kokonainen hyvinvointialue vastaa tulkkauksen järjestämisestä monen kuntien sijasta.

Ratkaisukeskeinen lyhytterapia

Kuurojen Liiton aluetyöntekijä Sirpa Kallio tarjoaa ratkaisukeskeistä lyhytterapiaa. Mitä tämä tarkoittaa? Annetaan Sirpan kertoa itse videolla!

Kuurojen Liiton yhdistyskiertue

Totuus- ja sovintoprosessia koskeva yhdistyskiertue on alkanut, kun Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen ja johtaja Laura Pajunen kävivät Jyväskylän Kuurojen Yhdistyksellä 16.3.

Yhdistyskiertueella keskustellaan prosessin ideasta, sen vaiheista ja historian vääryyksistä yhdessä kuurojen yhteisön kanssa. Kiertueen tavoite on kerätä yhteisön toiveita ja odotuksia jatkotoimenpiteistä. Seuraa Kuurojen Liiton kanavia, joissa tiedotamme kiertueesta.

Vastaa EduRESCUE:n kyselyyn

EduRESCUE-tutkimushanke selvittää perheiden kokemuksia korona-aikana elämisestä.  Kysely löytyy myös viitottuna versiona. Vastausaikaa on 7.4 asti ja yhteystietojen jättäneiden kesken arvotaan 50 kpl 10 euron lahjakortteja K-ryhmään. Käy vastaamassa!