Kesto: 6:25
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 22.6.2021

Ajankohtaiskatsauksessa tiivistetään liittokokouksen pääpointit ja katsastetaan kuntavaalin loppulukemat.

Liittokokous 2021

Kuurojen Liiton liittokokous 2021 pidettiin viime viikonloppuna täysin etätapahtumana. Edustettuna oli 32 jäsenyhdistystä 43 edustajalla. Liittokokouksen puheenjohtajana toimi Arttu Liikamaa.

Vuoden 2020 tilinpäätöksen mukaan liiton tuotot olivat 6,6 miljoonaa euroa, ja kulut 6,3 miljoonaa euroa. Liitto on velaton. Talousarvion 2022 lähtökohtana puolestaan on, että STEAn avustukset pysyvät samalla tasolla. Kuluja katetaan myös vuokratuloilla ja varainhankinnalla.

Liiton hallituksesta jäivät pois Cecilia Hanhikoski, Joonas Lehtimäki ja Jari Malkamäki. Ehdolla olivat Heidi Joffel, Leila Kankkonen ja Milla Pitkänen, jotka valittiin myös yksimielisesti hallitukseen.

Keskusteluissa oli muun muassa Valkean talon tulevaisuus. Talossa on käynnistynyt kiinteistön arvoa nostattava peruskorjaus. Peruskorjausta varten Kiinteistö Oy Valkea talo on nostanut 4 miljoonan euron lainan, joka kattaa kuitenkin vain osan korjauksista. Lisäksi omistajajärjestöjen käyttämä tila on pienentynyt, ja muut tilat on vuokrattu esimerkiksi Humakille ja Helsingin kaupungille. Vuokraustoiminta ei kuitenkaan ole järjestöjen varsinaista toimintaa. Kuurojen Liiton hallitus ja johtoryhmä ovat arvioineet nyt talon mahdollista myyntiä. Tämä vaatii oman prosessinsa, ja mahdollinen myynti voi toteutua aikaisintaan vuoden 2022 alkupuolella.

Liittokokouksen julkilausumana oli Lapsella on oikeus kasvaa viittomakieliseksi. Sen voit lukea ja katsoa tämän sivun laidalla olevasta linkistä.

Kuntavaalien satoa

Kuntavaalit pidettiin sunnuntaina 13.6. Muutamia viittomakielisiä ehdokkaita valittiin valtuutetuiksi ja varavaltuutetuiksi.

Valtuutetuiksi pääsivät Tuusulassa viittomakielen tulkki Outi Huusko, Helsingissä coda Timo Harakka ja Haapavedellä coda Ulpu Ollila.

Varavaltuutetuiksi ylsivät viittomakielinen kuuro Irja Seilola Muuramessa ja coda Marja Irjala Oulussa.

Anna palautetta tekstipuhelupalvelusta

Oletko tekstipuhelupalvelun käyttäjä? Anna palautetta, miten tyytyväinen olet palveluun ja mihin sitä käytät. Näkyykö supistettu aukioloaika elämässäsi? Kyselyyn vastaaminen vie noin viisi minuuttia. Kysely on auki 8.-20.6.2021.

Palautelinkin löydät tämän sivun laidassa olevasta linkkivalikosta. (KYSELY SULKEUTUNUT)

Hätäilmoitus viittomakielellä

Hätäkeskuslaitoksen ja Kelan yhteinen viittomakielisen hätäpuhelun pilotti on alkanut. Nyt voit hätätilanteessa tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä. Hätätilanteessa saat 112 Suomi -sovelluksen kautta videoyhteyden Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelun tulkkiin. Tulkki avaa puheyhteyden hätäkeskuspäivystäjään, joka käsittelee hätäilmoituksesi tulkin kautta.

Saat palvelun käyttöösi lataamalla 112 Suomi –sovelluksen puhelimeesi. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin kello 8-16. Sovelluksen kautta tehdyissä hätäilmoituksissa avuntarvitsijan sijainti voidaan selvittää puhelinnumeron perusteella.

Hätäilmoituksen voi tehdä kuka tahansa suomalaisella viittomakielellä kommunikoiva henkilö.