Kesto: 06:14
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 21.1.2022

Tällä viikolla kerromme mm. uudesta tutkimushankkeesta, Ylen suorien lähetysten tekstityksestä sekä vanhusten yksinäisyyttä kartoittavasta hankkeesta.

Aluevaalien äänestyspäivä 23.1.

Sunnuntaina 23.1. on historiallinen päivä, kun Suomessa äänestetään ensimmäistä kertaa aluevaaleissa. Aluevaalit liittyvät sote-uudistukseen, jota on hiottu monta vuotta. Aluevaaleissa valitaan aluevaltuustot, jotka päättävät monista tärkeistä sosiaali-, terveys- ja hyvinvointiasioista. Nämä asiat liittyvät vahvasti myös viittomakielisiin.

Siksi on tärkeää miettiä, ketä äänestät ja haluaako tämä henkilö ajaa viittomakielisten asioita. Kuurojen Liiton sivulla on viittomakielisten ehdokkaiden lista. Käy katsomassa, löytäisitkö sieltä itsellesi sopivan ehdokkaan! Katso myös Kuurojen Liiton aluevaaliteesit.

Yle lisää suorien lähetysten tekstitystä

Nyt vuoden 2022 alusta on tullut voimaan uusi audiovisuaalisten ohjelmien asetus. Se koskee ensisijaisesti Yleä, koska Yle on julkisen palvelun mediayhtiö. Ylen täytyy tekstittää suorat lähetykset. Aikaisemmin suorat lähetykset on usein tekstitetty seuraavana päivänä, mutta nyt ne pitää tekstittää suorana.

Tekstitettyjä ohjelmia ovat mm. Aamu-TV, Puoli seitsemän, A-Studiot, Perjantai ja Uutis-Suomi. Ruotsinkielisistä ohjelmista TV-Nytt tekstitetään suorana. Asetuksesta on rajattu urheiluohjelmat pois, joten esimerkiksi olympialaisia ei vielä pääse katsomaan tekstitettyinä.

Kuurojen Videolla uusi ohjelma

Kuurojen Videon kanavalle on lisätty uusi ohjelma. Se kertoo nettihuijauksista. Digiaika tuo monenlaisia mahdollisuuksia, mutta myös uhkia. Internetissä liikkuu kaikenlaisia huijareita. Kuinka voit tunnistaa ja välttää huijaukset?

Ohjelma on Kuurojen Videon tilaajille. Jos et ole tilaaja, kannattaa hakea omalta kotikunnalta maksusitoumusta. Kuurojen Videon sivulta löydät ohjeet siihen.

Uusi tutkimushanke alkaa

Nyt alkaa Oulun yliopiston ja Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteishanke nimeltä Hiljaisen kansan äänet – remontoidut kehot. Hankkeessa yhdistyvät tiede ja taide. Siinä selvitetään kuurojen lapsuutta ja kokemuksia valtion kuurojenkouluissa. Outi Ahonen on yksi hankkeen tutkijoista. Katso videolta, mitä hän kertoo!

Työllisyyskoordinaattorien palveluissa muutoksia

Oletko huomannut, että työllisyyskoordinaattori Tiina Maja siirtyy tammikuun lopussa uusiin tehtäviin? Jatkossa työllisyysasioita hoitaa Börje Hanhikoski.

Viitottu yksinäisyys

Tänä vuonna Vanhustyön keskusliiton Ystäväpiiri-toiminta sai STEA:lta lisärahoituksen ikääntyneiden viittomakielisten yksinäisyyden selvittämiseen. Tavoitteena on tehdä viittomakielisten vanhusten yksinäisyys näkyväksi laadullisen kartoituksen avulla.

Hanke on tärkeä, koska viittomakielisten vanhusten yksinäisyyden kokemuksia ei ole aikaisemmin tuotu kunnolla esiin. Selvitystyötä varten on palkattu koordinaattori Maria Kursi. Kuurojen Liitto on mukana yhteistyössä.

Rivien välissä -tapahtuma

Suosittu Rivien välissä -tapahtuma järjestetään 10. helmikuuta kello 18 alkaen suorana lähetyksenä. Laita päivä jo kalenteriin! Tapahtumassa Kuurojen lehden toimittajat kertovat, kuinka he tekevät juttunsa Kuurojen lehteen. Anne Sjöroos kertoo kuuron suvun tarinan ja Salla Fagerström kertoo kuurosta Arvi Piiraisesta, joka katosi Lapissa 1983.