Kesto: 5:15
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Viikkokatsauksessa on sekä viihdettä että yhteiskunnallisia asioita. Signmarkilta on ilmestynyt uusi single. Koronarokotteet ovat mietityttäneet kansaa: tässä tiivis tietopaketti. Katso lisäksi, mihin Kuurojen Liiton toimintoihin voit ilmoittautua tai hakea!

Signmarkilta uusi biisi

Viittomakielinen räppäri Signmark on julkaissut 15. tammikuuta uutta musiikkia. Uusi single kantaa nimeä Helsinkijoka on kunnianosoitus Signmarkin kotikaupungille Helsingille. Kappaleeseen kuuluu myös tunnelmallinen musiikkivideo, jossa nähdään autenttisia videopätkiä Signmarkin nuoruudesta Helsingin kaduilla.

Helsinki-singlessä Signmarkin äänenä kuullaan ruotsalainen rap-artisti Adam TenstaKeväällä heiltä on luvassa lisää musiikkia.

Koronarokotteet

Joulukuussa Suomessa aloitettiin koronarokotukset, jotka antavat tehokasta suojaa COVID-19 -tautia vastaan. Ensimmäisenä rokotteen saivat terveydenhuollon henkilöstö. Seuraava rokoteryhmä ovat ikääntyneet ja henkilöt, joilla on vakavalle koronavirustaudille altistavia perussairauksia. Viimeiseksi rokotetaan muu väestö.

Koronarokotetta tarjotaan kaikille 16 vuotta täyttäneille, jotka haluavat ottaa rokotteen.

Koronavirusrokotteita arvioidaan samoilla kriteereillä kuin muitakin lääkkeitä, eli laatu-, turvallisuus ja tehokkuuskriteereillä. Vaikka rokote on saatu nopealla aikataululla, sitä on tutkittu yhtä tarkkaan kuin pidemmällä aikataululla tehtyjä rokotteita. Syynä nopealle aikataululle on se, että tautia on ollut niin monella, että sen tutkiminen rokotetta varten on ollut helppoa. Lisäksi tutkimusvaiheita on tehty rinnakkain ajan säästämiseksi, ei vaiheittain kuten normaalisti. Tämä ei tarkoita sitä, että joidenkin tutkimusvaiheiden yli oltaisi hypätty.

Suomi on mukana kaikissa EU:n koronarokotehankinnoissa. Rokotusten aikatauluun Suomessa vaikuttavat eniten myyntilupien myöntäminen ja rokotteiden saatavuus.

Avoimia hakuja ja ilmoittautumisia

Järjestöpäivät ovat 5.-6. helmikuuta Zoom-verkkoalustan kautta. Ilmoittautuminen etäosallistujille on avattu. Järjestöpäiville voi osallistua kaksi edustajaa / jäsenyhdistys. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 1.2.2021. Lisäksi osasta päivien tapahtumia toteutetaan suora verkkolähetys, lisätietoja tästä lähempänä.

Viittomakielen päivän webinaari järjestetään 12. helmikuuta Zoom-verkkoalustan kautta. Ilmoittautuminen on avattu. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita!

Kuurojen Liiton kursseille ja leireille etsitään työntekijöitä. Tänä vuonna on 12 vertaistukitoiminnan kurssia ja 8 nuorisotyön leiriä. Nuorisotyön leirien työntekijöiden haku päättyy 1.3.2021, ja vertaistukitoiminnan puolestaan 31.5.2021.

Tarvittavat linkit löydät tältä sivulta.

Lyx-päivät siirtyneet ja nuorisotyön helmikuun leirit peruttu

Koronatilanne on hankaloittanut nuorisotyön tapahtumien ja leirien järjestämistä. Lyx-päivät on siirretty 19.-21.3.2021. Kaksi helmikuun leiriä on peruttu: lasten talvileiri sekä talviurheilureissu Iso-Syötteelle.