Kesto: 8:12
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 19.2.2021

Viikkokatsauksessa varoitetaan huijareista, jotka esiintyvät Kuurojen Liiton nimissä sekä kerrotaan, mitä kaikkea on ilmestynyt.

Vuoden viittomakielitekopalkinto 2020 valtioneuvoston kanslialle

Kuurojen Liiton hallitus valitsi palkinnon saajaksi valtioneuvoston kanslian, joka on ollut tiennäyttäjänä viittomakielen tulkkauksen järjestämisessä koronakriisiin liittyvissä tiedotustilaisuuksissa.

Tämä on merkittävällä tavalla parantanut viittomakielisten tiedonsaantia. Valtioneuvoston kanslia on toiminnallaan näyttänyt esimerkkiä muille toimijoille ja viranomaisille. Näin teon vaikutus on ulottunut myös valtioneuvoston kanslian omien tiedotustilaisuuksien ulkopuolelle.

Palkinnon vastaanotti kanslian puolesta viestintäpäällikkö Heta-Leena Sierilä

Viittomakielibarometrin tulokset ilmestyneet

Viittomakielibarometri 2020 –kansalaiskyselyyn vastasi 326 vastaajaa. He kertoivat, miten kielelliset oikeudet viimeisten kolmen vuoden aikana ovat toteutuneet heidän elämässään. Tarkastelua tehtiin erityisesti tulkkauspalvelujen toteutumisen ja tiedonsaannin perusteella.

Tuloksista nähdään muun muassa, että viittomakielisten ryhmään kuuluvien kielivarantoon voi kuulua useita viitottuja ja puhuttuja kieliä. Suomalaisen viittomakielen käyttäjistä 50 %:lla suomen kieli oli käytössä kaikessa kommunikoinnissa. Suomenruotsalaisen viittomakielen käyttäjät joutuvat turvautumaan muihin kieliin useammin.

Tutkimuksen perusteella 87 % viittomakielisten asioimistilanteista on sellaisia, joissa viranomainen tai julkisen palvelun toimihenkilö ei ole toiminut lainsäädännön edellyttämällä tavalla, ja asiakas joutuu tilaamaan tulkin viranomaisen puolesta, toteaa viittomakielibarometrin tekijä, dosentti Päivi Rainò Humanistisesta ammattikorkeakoulusta.

Kuurojen Video 1/21 ilmestynyt

Uusimmassa Kuurojen Videossa on AP!-ohjelman 2. ja 3. osa, jotka käsittelevät kuuroja sisällissodassa sekä toisessa maailmansodassa. Lisäksi voit katsoa ohjelmaa seksuaalisesta ahdistelusta, jossa käsitellään sitä, miten kulttuurinen väärinkäsitys voi johtaa seksuaaliseen häirintään. Lisäksi haastatellaan Boris Strömiä, joka kertoo värikkään elämäntarinansa.

Kaduilla tapahtuva rahankeruu ei ole Kuurojen Liiton toimintaa

Kuurojen Liittoon on taas viime aikoina tullut runsaasti yhteydenottoja kaduilla ja muilla julkisilla paikoilla, kuten kauppakeskuksissa ja markettien parkkipaikoilla, tapahtuvasta rahankeräyksestä.

Kerääjät esiintyvät kuuroina ja väittävät keräävänsä rahaa kuurojen hyväksi esim. monitoimikeskusta varten. Joskus näitä kerääjiä ilmestyy myös kotiovelle. Kuurojen Liitto korostaa, että tämä rahankeruu ei ole Kuurojen Liiton toimintaa ja toivoo, että tapahtuneesta ilmoitetaan paikalliselle poliisille.

Jos epäilet rahankeräyksen aitoutta, pyydä nähtäväksesi poliisiviranomaisen myöntämä keräyslupa. Käteistä rahaa ei myöskään koskaan anneta kerääjälle sellaisenaan, ilman lukittuja keräyslippaita.

Suomessa järjestöjen varainhankinta on luvanvaraista ja tarkasti säädeltyä toimintaa. Kuurojen Liitolla on viranomaisten myöntämä keräyslupa.

Kuurojen Liiton apurahoja haettavana

Kuurojen Liiton hallitus päättää liiton lahjoitusrahastosta ja Puro-Lemberg-rahastosta myönnettävistä apurahoista huhtikuun kokouksessaan.

Tukea voidaan myöntää ensisijaisesti kuuroille henkilöille muun muassa opintoihin, opintomatkoihin, harrastustoimintaan sekä seminaareihin ja kongresseihin osallistumiseen.

Yhdistykset voivat saada tukea erityistarpeisiin ja erilaisten jäsenille tarkoitettujen tapahtumien järjestämisestä aiheutuviin kuluihin.

Kuurojen Liiton hallitukselle osoitetut hakemukset on lähetettävä 28.3.2021 mennessä sähköpostilla hallituksen sihteerille Elina Pokille, elina.pokki@kuurojenliitto.fi.

Valtiollisten kunniamerkkien ehdotukset 2021

Onko yhdistyksessäsi joku, joka ansaitsisi Suomen valtion myöntämän Suomen Valkoisen Ruusun tai Suomen Leijonan ritarikuntien kunniamerkin?

Kunniamerkin saaminen edellyttää ritarikuntien ohjesäännön mukaan ansioituneisuutta isänmaan palveluksessa tai huomattavia siviili- ja sotilaallisia ansioita. Kunniamerkit myönnetään itsenäisyyspäivänä.

Ehdotukset tulee lähettää Ritarikuntien hakemuslomakkeella Kuurojen Liittoon 31.3.2021 mennessä. Kuurojen Liiton hallitus käsittelee ne kokouksessaan ja toimittaa hakemukset sosiaali- ja terveysministeriöön.

Tämän sivun linkeistä löytyy linkki lisätietoihin ja hakuohjeisiin. Mikäli tarvitsette apua hakemuksen laatimisessa, voitte ottaa yhteyttä johtaja Laura Pajuseenlaura.pajunen@kuurojenliitto.fi

Oikeusministeriö julkaissut viittomakielisen tietopaketin vihapuheesta

Mietitkö, mikä on vihapuhe? Milloin on syytä puuttua asiaan? Mitä tehdä, jos huomaat vihapuhetta? Entä milloin häirinnän merkit täyttyvät? Nyt oikeusministeriö on julkaissut kattavan, neliosaisen viittomakielisen tietopaketin vihapuheesta YouTube-kanavallaanKlikkaa linkkiä ja käy katsomassa!