Kesto: 5:25
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Vuoden ensimmäisessä ajankohtaiskatsauksessa kurkistetaan tuleviin tapahtumiin, kuten viittomakielen päivän juhlaseminaariin. Leirien ja kurssien haku on myös auennut.

Sopeutumisvalmennuskurssit muuttuivat vertaistukitoiminnan kursseiksi

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) on ilmoittanut, että sopeutumisvalmennus-termistä luovutaan kokonaan STEAn avustuskohteiden toiminnassa vuodesta 2021 alkaen. Tämän vuoksi Kuurojen Liitto ei enää käytä termiä sopeutumisvalmennus. Uusi termi on vertaistukitoiminta.

Toiminta on edelleen sama, eli järjestämme kursseja monille eri ikäryhmille sekä lapsiperheille. Kurssien tehtävänä on antaa neuvontaa ja valmennusta elämän monilla osa-alueilla.

Löydät kaikki kurssit tapahtumakalenteristaApua kursseille hakemiseen voi pyytää myös Kuurojen Liiton aluetyöntekijöiltä.

Viittomakielen päivän seminaari on nyt webinaari

Koronatilanteesta johtuen tilaisuus järjestetään tällä kertaa etätapahtumana. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita mukaan, joten varaa kalenteriisi Viittomakielen päivän suurin tapahtuma eli juhlawebinaari 12.2. klo 12-15!

Webinaarissa ovat aiheina muun muassa suomenruotsalaisen viittomakielen tutkimus sekä oikeusministeriön puolelta kokonaisuus, jossa ovat esillä viittomakieliasiain neuvottelukunta, viittomakielilain arviointi sekä viittomakielibarometrin tulokset. Lisäksi tilaisuudessa julkistetaan Vuoden viittomakieliteko kunniapalkinnon saaja.

Järjestöpäivät 2021 lähestyvät

Tervetuloa Järjestöpäiville, jotka toteutetaan verkossa 5.-6. helmikuuta.

Jäsenyhdistysten toiveista valittiin kaksi pääteemaa: koronaviruksen vaikutukset yhdistystoimintaan ja liiton 2021-2025 strategisten tavoitteiden jalkauttaminen.

Haku leireille ja kursseille auennut

Nyt voit hakea Kuurojen Liiton järjestämille leireille ja kursseille 2021. Kaikki leirit ja kurssit löytyvät verkosta tapahtumakalenteristamme. Esitteet saat tarvittaessa kurssisuunnittelija Juha Vahteralta. Etsi itsellesi sopiva leiri tai kurssi ja ilmoittaudu mukaan!

Alkuvuoden 2021 koronatilanne

HUS-alueen koronarajoitukset jatkuvat 31.1.2021 asti.

Muuntuneen koronaviruksen aiheuttamia tautitapauksia on todettu Suomessa lisää. 11. tammikuuta mennessä Suomessa on todettu yhteensä 49 uutta muuntuneen koronaviruksen aiheuttamaa tapausta. Näistä 18 on todettu matkustajilla, jotka ovat saapuneet Suomeen seuraavista maista: Britannia, Ghana, Ruotsi, Etelä-Afrikka, Bosnia-Hertsegovina, Tanska, Turkki ja Viro.

THL:n lausunnon perusteella Liikenne- ja viestintävirasto on keskeyttänyt Britanniasta, Irlannista ja Etelä-Afrikasta Suomeen saapuvan matkustajalentoliikenteen 18.1.2021 asti. Altistuneiden täytyy noudattaa tiukasti karanteenimääräystä ja pysyä erillään muista ihmisistä 14 vuorokautta. Oireista riippumatta altistuneet on testattava heti, kun altistuminen on havaittu, toistetusti karanteenin aikana ja uudelleen ennen karanteenin lopettamista.

Uusi muuntunut virus voi tarttua ja levitä aiempaa nopeammin. Ei kuitenkaan ole näyttöä siitä, että muuntunut virus aiheuttaisi aiempaa vakavampaa tautia. Koronavirusrokotteen arvioidaan suojaavan myös muuntuneen viruskannan aiheuttamalta taudilta.

Lisäksi THL on päivittänyt maskisuositusta. Maskin käyttöä suositellaan jatkossa yli 12-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Kiihtymis- ja leviämisvaiheessa maskin käyttöä suositellaan myös kaikissa työyhteisöissä, sekä harrastus- ja vapaaehtoistoiminnan sisätiloissa, jos samassa tilassa toimii ja oleskelee useampia henkilöitä.