Kesto: 5:35
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 18.3.2021

Korona jakaa edelleen piiskansa sivalluksia, joten kuntavaalit ja aluefoorumit siirtyvät. Kuurojen Liiton liittokokous pidetään kuitenkin suunnitelmien mukaisesti kesäkuussa. Lue ja katso lisää viikkokatsauksesta!

Kuurojen lehti 1/2021 on ilmestynyt

Uusin lehti on monipuolinen paketti tietoa, viihdettä ja kiinnostavia henkilöhaastatteluja. Mukana ovat myös ystävänpäivänä nähdyt Rivien välissä -tapahtuman aiheista kirjoitetut artikkelit: kuurojen rikollisuus 1900-luvun alussa ja Kettujen rakkaustarina.

Lehdessä esitellään Kuurojen liiton kuntavaaliteesit ja kerrotaan, kuinka kuka vain voi hyödyntää niitä vaikuttamistyössä. Tapahtumasivuilla haastattelussa on Vuoden viittomakieliteko 2020 -tunnustuksen voittaneen valtionneuvoston kanslian viestintäpäällikkö Heta-Leena Sierilä. Lisäksi perhesuhteita esittelevä sarja jatkuu kahden ystävyksen haastattelulla. Laila Palmroosin ja Jaana Aaltosen ystävyydessä ikäerolla ei ole väliä.

Tilaa oma lehtesi kotiin jo tänään!

Alueelliset foorumit siirtyvät vuoteen 2022

Keväälle 2021 suunnitellut viittomakieliset alueelliset foorumit on jouduttu perumaan koronatilanteen vuoksi.

Tapahtumakokonaisuus siirretään ensi vuoteen 2022, ja foorumien tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan lähempänä.

Viittomakieliset alueelliset foorumit järjestää yhteistyössä Kuurojen Liitto, Kuurojen Palvelusäätiö ja Suomen Kuurosokeat.

Kuntavaalit siirtyvät kesäkuulle

Koronavuosi jatkaa myllerrystään. Kuntavaalit siirtyvät näin ollen huhtikuusta kesäkuulle terveysturvallisuussyistä. Vaaleja odotellessa voit käydä tutustumassa Kuurojen Liiton viitottuihin vaaliteeseihin niin suomeksi kuin ruotsiksi.

Vaaliteesisivulta löydät myös tietoa viittomakielisistä ehdokkaista, joihin voit käydä tutustumassa. Mikäli olet itse ehdokkaana, ilmoitathan meille yhteystietosi samalla sivulla olevalla lomakkeella.

Ehdokasasettelu ja esitykset liittokokoukseen

Kuurojen Liiton vuoden 2021 varsinainen liittokokous pidetään Helsingissä 12.6.2021. Liittokokoukseen on mahdollista osallistua joko videoetäyhteydellä tai kokouspaikalla Helsingissä.

Jäsenyhdistysten esitykset liittokokousta varten on lähetettävä liiton hallitukselle 31.3.2021 mennessä. Sama eräpäivä on ehdokasasettelulla, eli jäsenyhdistysten ehdotukset hallituksen jäseniksi.

Yhdistyshuoneesta löydät tarkemmat tiedot liittokokouksesta.

Koronatilanne

Suomessa on nyt todettu koronavirusepidemian aikana yli 67 tuhatta koronatapausta. Tämän hetkinen tilanne on huonontunut, ja esimerkiksi Uudellamaalla on otettu käyttöön sulkutoimenpiteitä. Etäopetuksia on laajennettu koskemaan yläkouluja. HSL:n julkisessa liikenteessä on otettu käyttöön maskipakko kaikille yli 12-vuotiaille.

Ravintolat ovat sulkeneet ovensa maaliskuun loppuun asti, ja myyvät ruokaa vain mukaan otettavaksi.

Hallituksen pohdinnassa ovat tällä hetkellä esimerkiksi liikkumisrajoitukset.

Yleisesti ottaen tällä hetkellä Etelä-Suomi on epidemian kiihtymis- ja leviämisvaiheessa, itäinen Suomi perustasolla, ja Pohjois-Suomi kiihtymisvaiheessa.