Kesto: 4:04
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Tämän viikon katsauksessa paneudumme ajankohtaisiin tapahtumiin: Suomen Kuurojen Urheiluliitto on julkaissut 100-vuotishistoriikin ja Tyst Teater on vaihtanut nimeään 50 vuoden jälkeen. Kuurojen Liitollakin tapahtuu: nuorisosihteerin sijaista etsitään.

Kuurojen Liitto hakee nuorisosihteerin sijaista

Määräaikainen työsuhde on ajalle tammi-maaliskuu 2021.

Kuurojen Liiton nuorisosihteeri vastaa liiton nuorisotoiminnasta ja suunnittelee, koordinoi ja toteuttaa viittomakielisille lapsille ja nuorille leirejä ja kursseja. Nuorisosihteeri kehittää liiton nuorisotoimintaa ja toimii pohjoismaisten ja kansainvälisten leirien yhteyshenkilönä. Lisäksi hän tiedottaa ja vastaa verkostoyhteistyöstä, kuten Kuurojen Liiton nuorisotoimikunnan kokouksista.

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi ja ansioluettelosi viimeistään maanantaina 14. joulukuuta osoitteessa https://www.sympahr.net/public/pq.aspx?d7618902.

Viittomakielisen kirjaston joulukalenteri

Olethan muistanut virittäytyä joulutunnelmaan katsomalla Viittomakielisen kirjaston jokavuotista joulukalenteria?

Joulukalenterissa seurataan joulupukin, joulumuorin, tontun ja metsän eläinten valmistautumista jouluun. Jouluaattona kaikkia odottaa varsinainen yllätys!

Itsenäisyyspäivä tulkattiin ensimmäistä kertaa molemmille kansallisille viittomakielelle

Itsenäisyyspäivänä on totuttu näkemään Linnan juhlat suomalaisella viittomakielellä tulkattuna, mutta tänä vuonna juhlat nähtiin ensimmäistä kertaa myös suomenruotsalaiselle viittomakielelle tulkattuna

Tänä vuonna Yle lähetti poikkeusolojen keskellä juhlalähetyksen, jota isännöi tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja hänen puolisonsa Jenni Haukio

Tyst Teaterista tuli Riksteatern Crea

Naapurimaan kuurojen teatteri, Tyst Teater, vietti 50-vuotisjuhlia. Juhlat lähetettiin suorana lähetyksenä ruotsalaisille kotisohville marraskuussa. Samalla Tyst Teater julkaisi nimenvaihdoksensa: teatteri tunnetaan vastedes nimellä Riksteatern Crea.

Suomen Kuurojen Urheiluliiton satavuotishistoriikki julkaistiin

Suomen Kuurojen Urheiluliitto ry on maamme vanhin vammaisurheilujärjestö, joka perustettiin sata vuotta sitten. SKUL on viettänyt juhlavuottaan koronan varjossa, mutta juhlavuoden merkkipaaluihin lukeutuvat silti maaliskuun alussa järjestetty juhlagaala ja 5. joulukuuta julkaistu satavuotishistoriikki.

Kiristyneet koronarajoitukset Helsingissä pakottivat julkaisutilaisuuden verkkoon. Sporttitalolta nähtiin nauhoitettu julkaisutilaisuus, jossa kirjailija Salla FagerströmSKUL:n hallituksen puheenjohtaja Jari Malkamäki ja varapuheenjohtaja Heli Romu esittelivät painotuoretta historiikkia.