Kesto: 6:43
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 15.10.2021

Ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan tällä viikolla kuurojen maahanmuuttajien kotoutumisesta, viittomakielisestä hätäpuhelusta ja aluevaaleista. Valkean talon myyntiä käsittelevä ylimääräinen liittokokous lähestyy.

Ylimääräinen liittokokous 6.11.

Kuurojen Liiton ylimääräinen liittokokous järjestetään 6. marraskuuta Valkeassa talossa Helsingissä. Liittokokouksen aiheena on Valkean talon myynti. Yhdistyksille on lähetetty liittokokousmateriaalit. Materiaalit löytyvät myös Yhdistyshuoneesta. Salasana on lähetetty yhdistyksille kirjeessä. Jos yhdistyksesi ei ole saanut materiaalia tai salasanaa, ota yhteyttä toiminnanjohtajan assistenttiin Elina Pokkiin.

Yhdistyshuoneessa on myös viitottu videotiivistelmä Valkean talon myynnistä.

Hätäpuhelu viittomakielellä

Kuurot ovat pitkään toivoneet, että 112-hätänumeroon voisi soittaa viittomakielellä. Viime kesäkuussa käynnistyi kokeilu, jossa mukana ovat Kela ja Hätäkeskuslaitos. Kuurojen Liitto on mukana hankkeen ohjausryhmässä.

Viittomakielisen hätäpuhelun voi soittaa maanantaista perjantaihin kello 8–16 välillä. Aikarajoitus johtuu siitä, että hätäpuhelu menee Kelan etätulkkauksen kautta, ja Kelan palvelu on auki vain ma-pe 8–16.

Viittomakielisen hätäpuhelun soittamiseen tarvitaan 112 Suomi -sovellus älypuhelimeen. Jos olet ladannut sovelluksen ennen 15. kesäkuuta 2021, se kannattaa päivittää. On tärkeää asettaa selaimeksi jompikumpi, Chrome tai Safari. Tee se heti, niin hätätilanteessa saat nopeammin avun.

Kun tulee oikea hätätilanne, mene 112 Suomi -sovelluksessa Palvelut-kohtaan. Valitse Kiireellinen hätäilmoitus ja sen alta klikkaa Hätäilmoitus viittomakielellä. Silloin videopuhelu yhdistyy Kelan etätulkille, ja tulkki soittaa hätänumeroon puolestasi. Muistathan, että hätänumeroon ei saa soittaa vain testausmielessä.

Aluevaalit lähestyvät

Tammikuussa järjestetään aluevaalit. Ne ovat aivan uudet vaalit, ja taustalla on pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelma. Viime kesänä eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen, joka käsitteli sote-uudistusta. Uudistuksessa Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta.

Hyvinvointialueiden päätösvaltaa käyttää aluevaltuusto, ja nyt tammikuussa aluevaltuustoon valitaan jäsenet aluevaaleilla. Ainoa poikkeus on Helsingin kaupunki, joka ei kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen. Helsingissä ei siis järjestetä aluevaaleja.

Valtuuston toimikausi on neljä vuotta. Aluevaalit on tarkoitus järjestää myöhemmin yhdessä kuntavaalien kanssa, mutta nyt ensimmäiset aluevaalit järjestetään vielä erikseen, koska kuntavaalit pidettiin jo viime keväänä. Vuodesta 2025 alkaen aluevaalit ja kuntavaalit järjestetään yhtä aikaa. Aluevaltuusto käsittelee sosiaali- ja terveysasioita, joten myös kuurojen kannattaa asettua ehdokkaiksi aluevaaleihin.

Viittomakielisen kirjaston uutuusdokkari Ida Saarisesta julkaistu

Viittomakielinen kirjasto on viime viikolla julkaissut uuden ohjelman. Se kertoo tosirikoksesta: vuonna 1915 kuuro Ida Saarinen tuomittiin ryöstömurhasta, mutta oliko Ida todella syyllinen? Tänään perjantaina julkaistaan rikossarjan toinen osa, joka kertoo kuurosta punakaartilaisesta. Kannattaa katsoa!

Kuurojen maahanmuuttajien kotoutuminen

Väitöskirjatutkija Nina Sivunen ja Kuurojen kansanopiston opettaja Petra Juva ovat kirjoittaneet Kieliverkostoon artikkelin kuurojen maahanmuuttajien kotoutumisen ja opiskelun haasteista. Kuurojen kansanopisto on ainoa paikka, missä kuurot maahanmuuttajat, myös turvapaikanhakijat, voivat opiskella viittomakielellä muiden kuurojen kanssa. Vertaistuki on tärkeää. Mutta mitä haasteita maahanmuuttajilla on? Katso videolta haastattelu.

Seuraava ajankohtaiskatsaus ilmestyy perjantaina 29.10.