Kesto: 02:51
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 14.1.2022

Vuoden ensimmäisessä viikkokatsauksessa kerromme koronatilanteesta, poliisin ja Kelan uudesta tulkkauskokeilusta sekä muista ajankohtaisista asioista.

Ajankohtaista koronatilanteesta

Uusi koronavariantti omikron on levinnyt Suomessa kovaa vauhtia. Koronajäljitys ei pysy kaikkien tautitapausten perässä. Myös koronatestauksessa on nyt paha ruuhka.

THL arvioi, että omikron-variantti tarttuu herkästi jo ennen oireiden alkua ja juuri niiden alettua. Omikron leviää herkästi, mutta tauti on useimmilla lievä. Tehohoidon tarve ei ole lisääntynyt.

THL on tutkinut, että kolmas rokoteannos tuottaa aikuisille runsaasti vasta-aineita kaikkia koronavirusmuunnoksia vastaan. Rokotuspaikoissa on nyt paljon ruuhkaa. Osa riskiryhmistä on saanut jo 4. rokotteen.

Poliisin ja Kelan uusi kokeilu

Kela ja Poliisihallitus ovat aloittaneet uuden kokeilun: 112-sovelluksen kautta poliisi voi käyttää etätulkkausta viittomakielisen asiakkaan kanssa arkisin klo 8–16. Kellonajan rajoituksen syynä on se, että palvelu toimii Kelan etätulkkauksella. Kelan etätulkki on käytössä vain arkisin 8-16. Tämä tarkoittaa kiireettömiä tilanteita tai hälytystilanteita, joissa poliisi kohtaa kuuron. Kokeilu on voimassa kesäkuuhun 2022 saakka.

Järjestöpäivät etänä

Järjestöpäivät ovat 28.-29. tammikuuta. Alun perin suunniteltiin, että ne järjestettäisiin Tampereella. Pahenevan koronatilanteen takia järjestöpäivät on siirretty kokonaan etätapahtumaksi.

Muistathan ilmoittautua järjestöpäiville!

Vinkkejä työhaastatteluun etänä

Kuurojen Liiton työllisyyskoordinaattorit ovat julkaisseet hyviä ohjeita, kuinka kannattaa valmistautua etäyhteyksillä tehtävään työhaastatteluun. Katso linkistä video!

Kursseja tulossa!

Oletko huomannut, että Kuurojen Liiton tapahtumakalenterissa on julkaistu paljon uusia kursseja ja leirejä? Osaan tapahtumista täytyy ilmoittautua jo pian. Tulossa on esim. nuorten talviurheilureissuja Pikku- ja Iso-Syötteelle sekä Pyhätunturille. Käy tutustumassa kurssi- ja leiritarjontaan tapahtumakalenterissa.