Kesto: 6:29
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 10.9.2021

Ajankohtaiskatsauksessa koronatilanne tänään (10.9.2021), seniorien verkkokulttuuritapahtuman jälkimaininkeja ja muita syksyn tapahtumia.

Koronatilanne 10.9.2021

Hallitus julkaisi maanantaina 6.9. uuden koronastrategian. Strategian tavoitteena on avata yhteiskunta ja pitää se auki. Strategia otetaan heti käyttöön, eli rajoituksia ja suosituksia ruvetaan purkamaan heti.

Pääpisteenä strategiassa ovat rokotukset. Kun vähintään 80 prosenttia yli 12-vuotiaista on rokotettu kahteen kertaan tai heillä on ollut mahdollisuus ottaa molemmat rokoteannokset, valtakunnallisista rajoituksista ja kattavista suosituksista aiotaan luopua. Tämä on todennäköistä lokakuun puolivälissä.

Epidemian aikana on käytetty epidemiavaiheita eli perustaso, kiihtymisvaihe ja leviämisvaihe. Näistä vaiheista ja niihin liitetyistä suosituksista luovutaan. Kaikilla alueilla siirrytään yhdenmukaiseen toimintamalliin, jossa epidemiaa torjutaan tartuntatautilain nojalla paikallisin ja alueellisin toimenpitein.

Yhteiskunnan toimintoja ei enää rajoiteta ja kahden metrin turvaväleistä luovutaan.

Jos alueelliset toimet eivät riitä tartuntojen kasvun hillintään, strategiassa on hätäjarrumekanismi. Tällöin viruksen torjunnassa siirrytään takaisin laaja-alaisempiin valtakunnallisiin toimiin.

Tällä hetkellä maailmalla on ollut tähän mennessä yhteensä 220 miljoonaa koronatartuntaa ja 4,56 miljoonaa kuolemantapausta.

Viittomakielinen filmifestivaali

Viittomakielinen filmifestivaali järjestetään 13.11.2021 Turussa.

Jos sinua kiinnostaa tehdä oma elokuva festivaaleille, ehdit vielä! Voit tehdä elokuvan yksin tai porukalla. Elokuva voi olla lyhyt tai kokopitkä (120 min). Genre ja ikäryhmä ovat tekijöiden päätettävissä.

Ilmoita elokuvasi mukaan 10.10.2021 mennessä. Lähetä valmis elokuva viimeistään 17.10. Kuurojen Liiton kulttuurituotannolle. Samaan osoitteeseen voit esittää myös mahdolliset kysymykset.

Omalla elokuvallasi saat ilmaisen sisäänpääsyn filmifestivaalille!

Seniorien verkkotapahtuman tallenne julkaistu

Seniorien verkkokulttuuritapahtuma järjestettiin suorana lähetyksenä lauantaina 4.9. Nyt tapahtuman tallenne on nähtävissä Viittomakielisessä kirjastossa.

Yleisön suosikki on myös ratkennut äänestyksellä. Voittajaksi selvisi Oulun viittomakielisen kuoron esitys nimeltään Korona. Voittajaesitys nähdään myös kansainvälisen kuurojen viikon Verkkobileissä 24.9.

Voit antaa palautetta tapahtumasta, linkki palautelomakkeeseen löytyy tämän sivun linkkivalikosta. Palautetta voi antaa 26.9. asti.

Osallistu tekstityskyselyyn!

Kuuloliitto kerää 12.9.2021 asti kotimaisten tv-kanavien ja suoratoistopalvelujen ohjelmia seuraavien katsojien näkemyksiä tekstityksistä, joissa ohjelmassa kuultu puhe toistetaan samalla kielellä. Tekstissä voidaan kertoa myös ohjelmassa kuuluvista muista äänistä.

Kyselyn tekevät yhdessä Kuuloliitto ja Humanistinen ammattikorkeakoulu. Vastaamalla kyselyyn voit vaikuttaa kotimaisten tv-ohjelmien tekstitystarjontaan ja palveluihin!

Kyselyyn pääset sivun laidalla olevasta linkistä.

Historiaseuran juhlawebinaari

Suomen Kuurojen Historiaseura ry ja Vaasan Kuurojen Yhdistys ry järjestävät juhlawebinaarin kansainvälisellä kuurojen viikolla la 25.9. klo 15-17.

Ohjelmassa mm. paneelikeskustelu ja kuurojen historiaan liittyviä esityksiä. Webinaarin katsojien kesken arvotaan yllätyspalkinto!

Lisätietoja tulossa syyskuussa.