Kesto: 06:26
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus 10.12.2021

Ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan tällä kertaa mm. kirjallisista kysymyksistä ja Viittomakielisen kirjaston uusista saduista. Olethan myös huomannut Kuurojen lehden joulukampanjan ja lähestyvän Viitotut muistot -loppuseminaarin?

Kirjallisia kysymyksiä eduskunnassa

Kansanedustajat Esko Kiviranta ja Merja Mäkisalo-Ropponen ovat nostaneet esille muun muassa perheiden oikeuden viittomakielen opetukseen. He vaativat myös tulkkauspalvelun kokonaisarviointia. Kiviranta on eduskunnan Viittomakielten verkoston puheenjohtaja ja Mäkisalo-Ropponen on eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmä VAMYT:n puheenjohtaja.

24. marraskuuta 2021 Kiviranta ja Mäkisalo-Ropponen jättivät yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön vastattavaksi kaksi kirjallista kysymystä. Hallituksen on vastattava kysymyksiin 21 päivän kuluessa siitä, kun ne on toimitettu valtioneuvostolle.

Ensimmäinen kirjallinen kysymys liittyy lapsen oikeuteen oppia vuorovaikutuksessa tarvittava kieli tai kommunikointikeino varhaislapsuudessa. Vammaispalvelulain toimeenpanossa on ollut suuria ongelmia. Kun lapsen oikeus kieleen ei toteudu, ovat vaikutukset yksittäiselle lapselle erittäin vakavia. Kiviranta ja Mäkisalo-Ropponen haluavat, että kuurolle, kuulovammaiselle ja kuulo-näkövammaiselle lapselle turvataan subjektiivinen oikeus kieleen. He kysyvät, miten hallitus aikoo varmistaa, että ketään lasta ei jätetä ilman kieltä tai kommunikointikeinoa.

Toinen kirjallinen kysymys liittyy vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluihin. Kansanedustajat haluavat tietää, miten hallitus aikoo parantaa vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluita sekä arvioida sitä, miten eritasoisten tulkkauspalveluiden lainsäädännöllinen kokonaisuus toimii. Lait eivät aseta viranomaiselle riittävän selkeää velvollisuutta järjestää tulkkauspalvelu. Oikeusministeriön vuonna 2020 julkaisemassa viittomakielibarometrissä todettiinkin, että viranomaisten lakisääteinen tulkkausvastuu toteutuu vain 13 prosentissa tilanteista.

Molemmat kysymykset ovat luettavissa kokonaisuudessaan sivupalkin linkeistä.

Kuurojen lehden tarjouskampanja

Oletko huomannut, että Kuurojen Lehdellä on menossa tarjouskampanja? Jos tilaat nyt lehden vuodelle 2022, saat joululehden kaupan päälle! Tarjous on voimassa 19.12. asti. Katso linkistä lisätietoja!

Viisi uutta satua viittomakielellä

Viittomakielinen kirjasto ja Pikku Kakkonen ovat tuottaneet viisi uutta satua viittomakielellä. Ne julkaistaan 13. joulukuuta. Viittomakielisen kirjaston tuottaja Riitta Vivolin-Karén kertoo saduista, katsotaan haastattelu videolta.

Viitotut muistot -loppuseminaari

Ensi viikolla 15. joulukuuta järjestetään Viitotut muistot -hankkeen loppuseminaari. Seminaarin ilmoittautuminen on alkanut, katso sivupalkin linkistä lisätietoja.

Viitotut muistot -hanke on selvittänyt kuuroihin kohdistuneita oikeudenloukkauksia Suomen lähihistoriassa. Tutkimuksen on tilannut ja rahoittanut valtioneuvosto. Se on osa Sanna Marinin hallitusohjelmaan merkittyä valtiollista sovintoprosessia.

Viittomakielitekopalkinto 2021

Ensi helmikuussa viittomakielen päivänä palkitaan taas henkilö tai taho, joka on omalla toiminnallaan edistänyt viittomakielisten oikeuksia tai tehnyt viittomakieltä näkyväksi. Kuka olisi sopiva henkilö tai taho? Ehdit vielä lähettää ehdotuksesi Kuurojen Liitolle 17. joulukuuta mennessä osoitteeseen kuurojenliitto@kuurojenliitto.fi.