Kesto: 3:46
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Historian vääryyksien keskustelutilaisuus 1.12.2021

Kuurojen Liitto järjestää yhteistyössä Suomen Kuurojen Historiaseuran kanssa avoimen keskustelutilaisuuden Zoomissa 1. joulukuuta 18:00 alkaen.

Takana on pitkä prosessi. Kuurojen Liitto ry:n hallitus päätti jo vuonna 2017, että Suomen valtion täytyy käynnistää anteeksipyyntöprosessi historiallisista vääryyksistä, jotka ovat kohdistuneet Suomen kuuroihin. Näitä ovat olleet mm. pakkosterilisaatio, kuurojen oikeuksia rajoittava lainsäädäntö, oralismi sekä viittomakielen käytön kieltäminen kouluissa.

Kuurojen Liitto otti yhteyttä Ihmisoikeusliittoon selvittääkseen, kuinka muissa maissa vastaavat anteeksipyyntöprosessit ovat edenneet ja mitä niiden käsittelyssä tulisi huomioida. Suomen valtiolla ei ole ollut tapana pyytää anteeksi menneisyydessä tapahtuneita vääryyksiä.

Sovintoprosessi Rinteen hallitusohjelmassa

Julkinen keskustelu historian vääryyksistä alkoi Ihmisoikeusliiton järjestämässä seminaarissa vuonna 2018. Silloin keskustelussa mukana olivat myös Kehitysvammaliitto, saamelaiset sekä romanit. Aiheena oli se, kuinka valtio voisi hyvittää vähemmistöihin kohdistuneita vääryyksiä, kuten oman kielen kieltämistä, sterilisaatioita ja kaltoinkohtelua. Kuurojen osalta asia eteni vuonna 2019, kun eduskunnan viittomakielten verkosto toivoi, että kuurojen kohtelua Suomen lähihistoriassa selvitettäisiin.

Samana vuonna aloitti toimintansa Antti Rinteen hallitus. Kuurojen Liiton iloksi Rinteen hallitusohjelmaan merkittiin, että valtioneuvosto käynnistäisi viittomakielisiin kohdistuneiden oikeudenloukkauksien sovintoprosessin.

Tutkimustyö alkoi syksyllä 2020. Viitotut muistot -hanketta on vetänyt vammaistutkimuksen apulaisprofessori Hisayo Katsui. Tutkimusryhmässä on mukana myös viittomakielinen väitöskirjatutkija Maija Koivisto. Tutkijat ovat haastatelleet useita viittomakielisiä heidän kokemuksistaan. Haastatteluiden pohjalta on laadittu tutkimusryhmän raportti, joka julkaistaan 15. joulukuuta 2021.

Keskustelutilaisuudessa kolme teemaa

Kuurojen Liitto ja Suomen Kuurojen Historiaseura haluavat osallistaa kaikki viittomakieliset kuurot historian vääryyksien prosessiin, sillä kyseessä on koko yhteisön asia. Keskustelutilaisuudessa 1. joulukuuta Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokinen kertoo historian vääryyksien prosessiin liittyvistä käsitteistä. Suomen Kuurojen Historiaseuran puheenjohtaja Pia Taalas kertoo, miksi tämä prosessi on tärkeä. Jari Malkamäki käy läpi prosessin vaiheita ja sen tulevaisuutta.

Tilaisuus järjestetään suorana lähetyksenä Zoomissa. Kuurojen Liitto ja Historiaseura toivovat runsasta osanottoa ja vilkasta keskustelua. Voit ilmoittautua tilaisuuteen tästä linkistä. Tervetuloa mukaan!