Kesto: 06:38
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 9.6.2022: Kulttuuripäivien tunnelmia kuvissa ja videoissa

Hätäilmoituskokeilu sai jatkoa

Kela ja Hätäkeskuslaitos käynnistivät kesäkuussa 2021 kokeilun, jossa hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä hätäilmoituksen suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta. Kokeilu on suunnattu kuuroille ja kuulovammaisille henkilöille, joiden äidinkieli on suomalainen viittomakieli. Kokeilussa selvitetään, miten 112 Suomi -sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat hätätilanteisiin ja viranomaistoimintaan sekä miten palvelua voisi kehittää. Kokeilu on nyt saanut jatkoa vuoden 2022 loppuun saakka.

Vaikka kyseessä on kokeilu, palvelu on tarkoitettu todellisiin hätätilanteisiin. Hätäilmoituksen voi tehdä kuka tahansa suomalaisella viittomakielellä kommunikoiva henkilö. Hätäilmoituksen tekijän ei siis tarvitse olla vammaisten tulkkauspalvelun asiakas.

Hätäilmoituksen voi tehdä viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta, jolloin asiakas saa videoyhteyden Kelan etäpalvelun viittomakielen tulkkiin. Tulkki avaa puheyhteyden hätäkeskuspäivystäjään, joka käsittelee hätäilmoituksen tulkin avustuksella. Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–16. Sovellus kannattaa ladata omaan laitteeseen ennen mahdollista hätätilannetta.

Liittokokouksen suora lähetys

Kuurojen Liiton hallitus järjestää jäsenyhdistystensä kanssa sääntömääräisen liittokokouksen 11.6.2022. Kokous alkaa kello 10.00, ja sitä voi seurata alusta alkaen suorana verkkolähetyksenä osoitteessa https://kuurojenliitto.fi/. Kokous päättyy kello 18.00.

Tilaisuuden kielinä ovat suomalainen viittomakieli ja suomi, osittain myös suomenruotsalainen viittomakieli ja ruotsi.

Kulttuuripäivät vetivät väkeä Joensuuhun

Kuurojen valtakunnallisia kulttuuripäiviä vietettiin toukokuun viimeisenä viikonloppuna Pohjois-Karjalan sydämessä Joensuussa. Kulttuuripäivien isäntäyhdistyksenä toimii tällä kertaa Pohjois-Karjalan kuurot ry. Tapahtuma veti tuttuun tapaan paljon yleisöä ympäri Suomen. Oheisten linkkien kautta voi katsoa tunnelmia tapahtumasta!

Kulttuuripäivät 2022 -kilpailusarjojen tulokset

Kulttuuripäivillä kilpailtiin perinteiseen tapaan sekä taidesarjoissa että esityksissä. Tuomaristo valitsi jokaisesta sarjasta voittajan. Kädentaitotöiden sarjan parhaana palkittiin Jorma Muikku teoksellaan Farkuista uutta. Kunniamaininta myönnettiin Mara Harjunmaalle teoksestaan Tarunomainen vierailija.

Kuvataidetöiden kategoriassa alakouluikäisten lasten sarjan voitti Juuso Martikainen teoksella Satumetsä. Yläkoululaisten puolelta parhaaksi valittiin Kiira Kurhisen Mun juttu. Aikuisten sarjan voiton vei Veijo Kauhanen teoksellaan Kuopion Satama I, ja kunniamaininnan sai Jenni Peltoniemen Peto.

Parhaasta valokuvaustyöstä palkittiin Iina Öykkösen teos Kreeta I, ja kunniamaininta myönnettiin Anna Rautiaisen Kaislojen kevätlähdölle.

Lavaesitysten puolella kilpailtiin sekä ryhmissä että sooloesitysten muodossa. Aikuisten kategorian parhaaksi ryhmäesitykseksi valittiin Helsingin Kuurojen Yhdistyksen Maatilan ystävykset. Lasten ryhmäesityksistä parhaaksi valittiin Noora ja Juuso Martikaisen Kevätjumppa. Kunniamaininnan sai Valteri-koulu Onervan esitys Kulttuuria JEE!

Aikuisten sarjan sooloesityksistä parhaaksi valittiin Juuso Ojalan Kello. Kunniamaininnan bongasi Hannele Ilomäki esityksellään Vanhuusangsti. Onnittelut kaikille voittaneille sekä kunniamaininnan saaneille!

Kaikki kulttuuripäivien esitykset julkaistaan myöhemmin Viittomakielisessä kirjastossa.

Kuuro Poo! nähtävissä Kuurojen Videon kanavalla

Miten kuurous rikastuttaa elämää? Mitä se antaa meille kuuroille? Jarl ja Tessa pohtivat kuurouden syvintä olemusta sekä sen iloja ja hyötyjä sketsien ja keskustelujen kautta Kuurojen Videon uudessa ohjelmassa Kuuro Poo! Käykääpä kurkkamassa.