Kesto: 06:18
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 5.11.2021

Ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan tällä kertaa mm. lapsiasiavaltuutetun uudesta julkaisusta ja nuorisotoimikunnan kunniapalkinnosta.

Lapsiasiavaltuutetulta teos vammaisista lapsista

Lapsiasiavaltuutetun toimisto julkaisi viime viikolla teoksen nimeltä Vammaisuus ja lapsen oikeudet: Lapsen elämää vamman kanssa. Teoksessa etsitään vastauksia siihen, kuinka vammaisten lasten oikeudet toteutuvat Suomessa.

Teoksessa on myös Kuurojen Liiton erityisasiantuntija Pirkko Selin-Grönlundin artikkeli viittomakielisten lasten oikeuksista koulumaailmassa. Artikkelissa todetaan, että oppimisympäristön kielellinen saavutettavuus on todella tärkeää. Kuurot lapset tarvitsevat arjessaan viittomakieltä, eivät pelkästään tulkattua opetusta.

Vaikka suomalainen yhteiskunta on vähitellen muuttunut inklusiivisemmaksi, viittomakielisten lasten kohdalla yhdenvertaisuus jää vielä jälkeen. Sama ongelma on vammaisilla lapsilla: perheiden täytyy yhä taistella lapsen oikeuksista, kuten kuljetuksista ja apuvälineistä, kertoo lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen. Lapset ovat usein myös yksinäisiä ja heillä on vaikeuksia saada ystäviä samanikäisistä lapsista, koska muut välttelevät vammaista lasta, tai vammaisella lapsella on vaikeuksia osallistua yhteiseen toimintaan.

Lapsiasiavaltuutetun mukaan on paljon keinoja, kuinka tilannetta voisi parantaa, mutta ne vaativat lainsäädännön viilausta sekä rakenteellisia ja asenteellisia muutoksia.

Liittokokouksesta suora lähetys

Lauantaina 6. marraskuuta järjestetään Kuurojen Liiton ylimääräinen liittokokous. Liittokokouksesta tulee myös suora lähetys. Sitä voi seurata Kuurojen Liiton kotisivulta. Muistutamme liittokokousedustajia ottamaan valtakirjat mukaan kokoukseen. Valtakirjojen tarkistus alkaa klo 11 ja kokous alkaa klo 12. Tervetuloa seuraamaan suoraa lähetystä!

Filmifestivaalit lähestyvät

Viikon päästä 13. marraskuuta alkaa viittomakielinen filmifestivaali! Mitä ohjelmistossa on? Tapasimme Kuurojen Liiton kulttuurituottaja Teemu Lipasti-Sjöroosin ja kyselimme tarkemmin. Katso haastattelu videolta!

Kela käynnistänyt uuden kokeilun

Kelan vammaisten tulkkauspalvelun lomakkeet ovat tähän asti olleet suomeksi tai ruotsiksi. Nyt tulkkauspalvelun asiakkaat voivat tehdä hakemuksia myös suomalaisella viittomakielellä. Viittomakielellä voi hakea esimerkiksi lisätunteja, opiskelutulkkausta ja oikeutta tulkkauspalveluun. Kokeilun on tarkoitus edistää kuulovammaisten yhdenvertaisuutta. Katso linkistä Kelan tiedotusvideo.

Nuorisotoimikunnan kunniapalkinto Milla Pitkäselle

Jyväskyläläinen Milla Pitkänen on saanut nuorisotoimikunnan kunniapalkinnon aktiivisesta toiminnastaan lasten ja nuorten hyväksi. Aiempina vuosina palkinnon ovat saaneet Saku-Petteri Lehtonen ja Jonas Kemppi. Palkinnon perusteluissa sanottiin, että Pitkänen kohtaa ja kuuntelee lapsia ja nuoria. Hän pitää lasten ja nuorten asioita esillä. Pitkänen on myös Kuurojen Liiton hallituksen jäsen. Onnea palkinnosta, Milla!

Hae Kuurojen Liiton kursseille!

Nyt marraskuussa päättyy kahden kurssin ja yhden loman hakuaika.

Uusia eväitä tulevaisuuteen -kurssin haku päättyy 12. marraskuuta. Kurssi on maksuton ja se on tarkoitettu 16–30-vuotiaille nuorille, jotka hakevat elämään uutta suuntaa. Kurssipaikkana toimii hotelli Tallukka Vääksyssä, Lahden lähellä. Kurssi on viikonloppuna 26.–28.11.

Miesten kurssi järjestetään kylpylähotelli Caribiassa Turussa 3.–5.12. Kurssin ilmoittautuminen päättyy 19. marraskuuta. Kurssi on tarkoitettu 40–65-vuotiaille miehille. Kurssi on maksuton. Hae mukaan!

Viittomakielisten aikuisten joululoma yhteistyössä Solaris-lomat ry:n kanssa järjestetään Lappajärvellä 21.–26.12. Paikkana hotelli Kivitippu ja vetäjinä Pirkko ja Pentti Johansson. Loma on tarkoitettu vain aikuisille, lapsia ei voi ottaa mukaan. Loman hinta on 60 €, osallistuja maksaa itse matkakulunsa. Viimeinen ilmoittautumispäivä 14.11.