Kesto: 05:17
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 4.5.2022: Viittomakielistä kulttuuria sekä Oulussa että Joensuussa!

Tämän viikon katsauksessa tietoa muun muassa tulevista kulttuuritapahtumista sekä kirjaston uudesta ohjelmasta. Ja vielä ehtii ilmoittautua supersuositulle Suurleirille!

Opetushallitus ehdottaa viittomakielten ajankohtaistyöryhmää

Viittomakielten lautakunta lähetti keväällä 2021 Opetushallitukselle avoimen kirjeen, jossa lautakunta ilmaisi huolensa opetussuunnitelman mukaisen viittomakielten opetusmateriaalin puutteesta. Lautakunta ehdotti kirjeessä, että Opetushallitus ryhtyisi selvittämään opetussuunnitelman mukaisen oppimateriaalin tilannetta kutsumalla koolle viittomakieltemme opetuksen ja tutkimuksen asiantuntijoita.

Kuurojen Liitto pääsi haastattelemaan Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhää. Haastattelussa Kelhä myönsi tarpeen yhteistyön tehostamiselle ja ehdotti, että tätä varten voisi olla käytännöllisintä perustaa erillinen viittomakielten ajankohtaistyöryhmä.

Kuurojen Liitto kannattaa ajatusta viittomakielten ajankohtaistyöryhmästä ja tapaa mielellään pian asiassa Opetushallituksen edustajia. Tiedotamme asiasta heti seuraavien askelien myötä lisää.

Viittomakielen päivän juhlat Oulussa!

Suomalaisen ja suomenruotsalaisen viittomakielen kansallista viittomakielen päivää vietetään vuosittain helmikuun 12. päivänä, mutta Oulun viittomakielen päivän tapahtuma siirrettiin vietettäväksi torstaina 12.5.2022 koronatilanteen vuoksi. Tapahtuma järjestetään Oulun kaupungin pääkirjastossa, jossa viittomakieli- ja kuuloalan toimijat esittelevät toimintaansa ja palveluitaan pääkirjaston aulassa klo 11.00–13.00. Tule opettelemaan viittomakieltä tai kokeilemaan simulaatiolaseilla, miltä ympäristö näyttäytyy, jos on kaventunut näkökenttä. Esitteitä on saatavilla esittelypöydistä koko päivän ajan.

Tapahtumatila Laiturissa esitetään viittomakielisiä tai viittomakielelle tulkattuja lastenohjelmia tauotta klo 9.30–12.00 ja klo 17.30–18.30. Pakkalan salissa esitetään noin tunnin kestävä viittomakielisten lyhytelokuvien sikermä klo 10.00, 13.00 ja 17.30.

Rannekkeet kulttuuripäiville myynnissä

Vuoden 2022 kulttuuripäivien rannekkeet voit ostaa helposti ja nopeasti verkosta. Verkosta ostettu sähköpostitosite vaihdetaan paikan päällä rannekkeeseen, joka oikeuttaa edestakaiseen pääsyyn alueelta ulos ja sisään tapahtuman aikana. Jokainen ranneketyyppi oikeuttaa sisäänpääsyyn kulttuuripäivien esityksiin ja oheisohjelmiin koko viikonlopun ajan. Yli 18-vuotiailla ranneke oikeuttaa myös ilmaiseen sisäänpääsyyn Deaf Pub -iltatapahtumiin sekä perjantaina 27.5. että lauantaina 28.5.

Vielä ehdit ilmoittautua Suurleirille!

Keskellä Savon erämaata järjestettävällä leirillä pääset tutustumaan uusiin, mahtaviin tyyppeihin ja tapaamaan myös vanhoja tuttuja. Leiripaikka tarjoaa hienot puitteet luonnosta nauttimiseen. Pääset esimerkiksi melomaan, seikkailemaan luonnossa ja grillaamaan makkaraa. Vastaa äkkiä erämaan kutsuun ja liity mukaan seikkailuun! Kurssi on suunnattu 13–17-vuotiaille nuorille.

Kirjastossa uusi ohjelma

Valtaosalle kuuroista ja vaikeasti kuulovammaisina syntyneistä lapsista leikataan sisäkorvaistute eli SI. Millaista on kasvaa aikuiseksi sisäkorvaistutteen kanssa? Ohjelmassa kuusi nuorta SI:n käyttäjää kertoo omista kokemuksistaan ja ajatuksistaan. Käykäähän katsomassa!