Kesto: 05:15
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 23.9.2021

Ajankohtaiskatsauksessa kerrotaan verkkobileistä, Suomen Kuurojen Historiaseuran ja Vaasan Kuurojen Yhdistyksen juhlawebinaarista, WFD:n ja YK:n yhteisestä webinaarista, suomenruotsalaisten viittomien muistipelistä ja Kuurojen Liiton hallituksen kokoontumisesta.

Verkkobileet lähestyvät!

Tällä viikolla on juhlittu kansainvälistä kuurojen viikkoa kaikkialla maailmassa. Suomessa viikon päätapahtuma on Kuurojen Liiton Verkkobileet, perjantaina 24.9. klo 18:00 alkaen. Verkkobileissä nähdään esiintyjinä mm. muusikot Juha-Miguel Peltomaa ja Joacim. Ohjelmassa on myös suosittu Huitous-sketsihahmokilpailu!

Verkkobileitä pääsee seuraamaan Kuurojen Liiton kotisivun kautta, etusivulle tulee linkki tapahtumaan.

Suomen Kuurojen Historiaseuran ja Vaasan Kuurojen Yhdistyksen juhlawebinaari

Lauantaina 25.9. Suomen Kuurojen Historiaseura ja Vaasan Kuurojen Yhdistys järjestävät yhteisen juhlawebinaarin. Juhlan syynä on se, että Historiaseura täyttää tänä vuonna viisi vuotta ja Vaasan Kuurojen Yhdistyksen perustajan Albert Tallrothin syntymästä on kulunut 150 vuotta. Juhlawebinaarin ohjelmassa on mm. paneelikeskustelu kuurojenyhdistysten tulevaisuudesta, kertomus Albert Tallrothin elämästä ja katsaus totuus- ja sovintotyöryhmän toimintaan.

Juhlawebinaaria pääsee katsomaan Kuurojen Historiaseuran YouTube-kanavan kautta. Se löytyy tunnuksella kuurojenhistoria.

WFD:n ja YK:n yhteinen tilaisuus torstaina

Kuurojen maailmanliitto WFD ja YK:n Geneven toimisto UNOG järjestävät webinaarin 23. syyskuuta. Sen tarkoituksena on juhlistaa kansainvälistä viittomakielten päivää. Webinaarissa on mukana asiantuntijapaneeli, jossa on edustajia Kuurojen maailmanliitosta, YK:n Geneven toimistosta ja yleissopimuksessa mukana olevista jäsenvaltioista.

Webinaarin tarkoituksena on lisätä tietoisuutta viittomakielten tärkeydestä yleissopimuksen jäsenvaltioissa. Jäsenvaltiot saavat myös neuvoja siitä, miten he voivat edistää viittomakielten saavutettavuutta. WFD:n Facebook-sivun kautta löytyy suoran lähetyksen linkki.

Kuurojen lehti ilmestyy ensi viikolla!

Kuurojen lehti on mennyt painoon ja ilmestyy lukijoille ensi viikon aikana. Tällä kertaa lehdessä käsitellään muun muassa suomenruotsalaisen viittomakielen elvytystyön tilannetta ja vihapuhetta. Haastatteluissa kerrotaan kuurosokeista Pirkolan veljeksistä ja tavataan myös Kuurojen Palvelusäätiön uusi toimitusjohtaja Anne Puonti. Myös seniorien kulttuuritapahtuma on päässyt lehteen. Muitakin mielenkiintoisia aiheita löytyy!

Jos et ole vielä Kuurojen lehden tilaaja, nyt kannattaa tilata. Kuurojen Liiton sivuilta löytyy tilausohjeet. Lehti ilmestyy neljä kertaa vuodessa ja sisältää laidasta laitaan viittomakielisten arkeen ja elämään liittyviä juttuja. Seuraavan lehden aineistot pitää lähettää 18. lokakuuta mennessä.

Muistipeli suomenruotsalaisella viittomakielellä

Viittomakielisessä kirjastossa on julkaistu uusi muistipeli suomenruotsalaisella viittomakielellä. Projekti Sprinkler, Viittomakielinen kirjasto ja suomenruotsalaisen viittomakielen kielineuvonta ovat yhteistyössä toteuttaneet muistipelin.

Idea syntyi siitä, että viitotusta suomenruotsalaisesta materiaalista on kova pula. Opetustilanteisiin soveltuvaa viitottua materiaalia tarvitaan suomenruotsalaisen viittomakielen että viitotun puheen ja tukiviittomien osalta.

Viittomakielisen kirjaston tuottaja Riitta Vivolin-Karén kertoo, että peli tarjoaa jokaiselle loistavan tilaisuuden oppia suomenruotsalaisen viittomakielen viittomia. Pelissä on viittomia ryhmittäin kuten esimerkiksi ruokia, eläimiä, leikkikaluja ja ajoneuvoja. Pelissä on viisi vaikeusastetta. Mahtava tapa oppia kieltä, kokeile sinäkin!

Kuurojen Liiton hallitus kokoontuu

Tällä viikolla lauantaina 25. syyskuuta Kuurojen Liiton hallitus kokoontuu käsittelemään Valkean talon myyntiä. Samalla hallitus päättää, tarvitaanko ylimääräinen liittokokous vielä syksyn aikana.