Kesto: 05:12
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 23.6.2022: Kuurojen Liitto mukana SuomiAreenassa

Viimeisessä katsauksessa ennen lomakautta vinkataan mm. uudesta tietosivusta hyvinvointialueille sekä tulevista tapahtumista. Heinäkuussa löydät meidät SuomiAreenasta!

Uusi tietosivu hyvinvointialueiden päättäjille ja vaikuttajille

Viittomakieliset kohtaavat arjessaan usein ongelmia sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä tiedonsaannissa. Arkitilanteissa sairaala on saattanut unohtaa tilata tulkin. Takaisinsoittopalvelukaan ei toimi kuuroille asiakkaille.

Saavutettavuuteen tulee nyt uusilla hyvinvointialueilla panostaa ja vanhat syrjivät käytännöt purkaa. Tulevat sote-keskukset tulee rakentaa aidosti käyttäjälähtöisiksi, myös viittomakielisille sopiviksi. Lisäksi pelastustoimessa on turvattava viittomakieliset hätäpalvelut ja vaaratiedotus.

Kuurojen Liitto työstää parhaillaan päättäjille ja vaikuttajille suunnattua verkkosivua, jossa käsitellään edellä mainittuja teemoja. Sivusto on vielä keskeneräinen ja lisää tietoa on luvassa syksyllä. Sitä odotellessa voi ladata tulostettavan esitteen, johon on koottu toimenpide-ehdotuksia kuurojen yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi. Voit käydä tutustumassa esitteeseen oheisen linkin kautta.

Kuurojen Liitto mukana SuomiAreenassa!

Kuurojen Liitto on taas mukana heinäkuussa SuomiAreena-tapahtumassa Porissa.

Löydät teltamme tapahtuman kansalaistorilta. Tervetuloa moikkaamaan ja osallistumaan viittomakieliseen tehtäväämme! Olemme paikalla maanantaista keskiviikkoon 11.–13.7. klo 10–17. Lisätietoja tulossa lähempänä.

Arjen huoltovarmuus -tietoisku

Onko oma huoltovarmuutesi kunnossa? Pärjäisitkö kotona 72 tuntia ilman sähköä, internetiä ja juoksevaa vettä? Pandemia, sähkökatkot, kyberhyökkäys tai jopa tavallinen luonnonilmiö voivat horjuttaa yhteiskunnan lisäksi arkea; siksi jokaisessa kodissa olisi hyvä olla kotivara. Häiriötilanteissa on tärkeää osata toimia oikein ja löytää muun muassa asianmukaiset tiedot. Tästä johtuen järjestöt ja viranomaiset suosittavat, että kaikilla kotitalouksilla olisi ruokaa ja lääkkeitä 72 tunniksi häiriötilanteen sattuessa. Suositus perustuu arvioon vakavan sähkökatkon korjaamisen kestosta.

Tietoiskussamme käydään läpi, kuinka häiriötilanteissa tulee toimia sekä tarjotaan tietoa niin sähkö- ja vesikatkoksista kuin ruokahuollosta ja kotivarasta. Kyseessä on tärkeä aihe, joten kannattaa käydä katsomassa.

Verkkobileet 2022

Vuoden parhaat bileet järjestetään taas kansainvälisellä kuurojen viikolla. H-hetki on perjantaina 23.9. klo 18.00. Verkkobileet järjestetään jo yhdeksättä kertaa, ja luvassa on jälleen kerran mahtava kaksituntinen täynnä viihdettä, asiaa ja yllätyksiä!

Bileistä onkin muodostunut jo perinne, ja lähetystä katsotaan juhlatunnelmissa kotikatsomoissa ja kuurojenyhdistyksillä. Järjestä sinäkin oma bilekatsomo vaikka ystäväporukan kanssa. Merkkaahan ajankohta siis kalenteriisi. Lisätietoja on luvassa lähempänä.

Raakamakkaran salat

Kesä ja makkaran grillaus kuuluvat erottamattomasti yhteen. Vaan oletko koskaan ihmetellyt, millä tavoin raakamakkara poikkeaa tavallisesta makkarasta? Entä sitä, kuinka kyseistä herkkua valmistetaan? Entäpä minkä lisukkeen kanssa sitä kannattaisi tarjota? Bravuuri keittiössä -ohjelmasarjan kesäkeittiössä Petri Pöntiö vastaa sekä näihin että kaikkiin muihin kysymyksiin, joita sinulla on koskaan ollut raakamakkaraan liittyen. Käykäähän siis sivistymässä oheisen linkin kautta!

Ajankohtaiskatsauksemme jää nyt kesätauolle ja palaa päiväjärjestykseen taas elokuussa. Oikein hyvää kesää kaikille!