Kesto: 07:44
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 16.6.2022: Liiton aluetyö palvelee läpi koko kesän

Tämän viikon katsauksen aiheina mm. liittokokous, Nato ja totuus- ja sovintoprosessi. Vinkkinä myös Viittomakielisen kirjaston mielenkiintoinen uutuusohjelma!

Liittokokous 2022 päätökseen

Kuurojen Liiton lauantaina 11.6.2022 päättynyt liittokokous esittää julkilausumassaan huolensa kuurojen ja viittomakielisten turvattomuuden kokemuksesta erilaisissa kriisitilanteissa. Kuinka tiedonsaanti turvataan hätätilanteissa, kun tulkkausta on saatavilla vain virka-aikaan?

Liittokokous vaatiikin, että tulkkauspalvelun tulee olla saatavilla ja hätäilmoituksen teko viittomakielellä mahdollista 24/7. Lisäksi tekstipohjaisiin valtakunnallisiin hätäilmoituksiin tulee panostaa, jotta mahdollisessa suurkriisissä tieto saavuttaa kaikki kansalaiset yhdenvertaisesti.

Liittokokous hyväksyi toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2023. Puheenjohtajaksi valittiin kolmeksi liittokokouskaudeksi uudelleen Jaana Aaltosen Turusta. Kuurojen Liiton hallitukseen valittiin uusiksi jäseniksi Tomi Peura ja Liisa Särkijärvi sekä uudelleen Bror-Erik Majors. Lisätietoa liittokokouksesta sekä julkilausuma kokonaisuudessaan oheisista linkeistä.

Suomi Natoon: mikä on tilanne?

Mikä on tilanne Naton suhteen juuri nyt ja mitä mahdollinen Nato-jäsenyys antaa Suomelle? Haastattelimme Ulkopoliittisen instituutin johtavaa tutkijaa Sinikukka Saarta tilannekatsauksessamme.

Vaikka Suomessa on keskusteltu Natoon liittymisestä jo 30 vuoden ajan, on sen kannatus ollut hyvin alhaista. Saaren mukaan Venäjän aggressiivinen politiikka on kuitenkin nyt muuttanut Suomen ajattelutapaa, ja Suomi onkin jättänyt Nato-jäsenhakemuksensa yhdessä Ruotsin kanssa 18. toukokuuta. Natoon liittyminen ei tulisi näkymään Suomen katukuvassa, vaan se vaikuttaa lähinnä puolustushallintoon sekä virkamiesten työhön. Saari toteaa, että Venäjä tulee todennäköisesti lisäämään sotilasmääräänsä sekä nostamaan tukikohtiensa varustustasoa, jos Suomesta tulee Naton jäsen. Venäjän tyytymättömyydestä on jo nyt merkkejä ilmatilan loukkausten ja GPS-häirinnän muodossa. Saari ei silti usko, että Venäjä hyökkäisi Suomeen. Voit katsoa koko ohjelman alla olevasta linkistä.

Kurkistus totuus- ja sovintoprosessiin

Suomen lähihistoria pitää sisällään eri ihmisryhmiin kohdistuneita vääryyksiä kuten pakkosterilisaatiota, oman kielen käytön estämistä ja muuta kaltoinkohtelua. Nämä vääryydet ovat kohdistuneet myös viittomakielisiin. Valtio on käynnistänyt kuurojen ja viittomakieltä käyttävien totuus- ja sovintoprosessin, jonka tarkoituksena on käsitellä historian vääryyksiä. Osana prosessia toteutettiin myös Viitotut muistot- tutkimushanke, joka selvitti kuurojen ja viittomakielisen yhteisön jäsenten kokemia vääryyksiä 1900-luvulta nykypäivään. Hanke päättyi vuoden 2021 lopussa

Luomme uudessa ohjelmassamme katsauksen siihen, missä totuus- ja sovintoprosessissa mennään tällä hetkellä ja mitkä ovat seuraavat askeleet. Ohjelmassa haastatellaan Kuurojen Liiton toiminnanjohtaja Markku Jokista, hallituksen varapuheenjohtaja Ronja Tammisaraa sekä Johanna Suurpäätä oikeusministeriöstä. Ohjelman pääset katsomaan oheisesta linkistä.

Kuurojen Liiton aluetyö kesän aikana

Kesä on täällä taas, ja niin ovat myös kesälomat. Keneen voit olla yhteydessä, jos oman kotialueesi aluetyöntekijä on kesälomalla? Oheisen linkin takaa löydät listan, josta ilmenee, ketkä aluetyöntekijät ovat kullakin kesäviikolla tavoitettavissa. Työntekijöiden lomatietoja päivitetään myös aluetyön Facebook-sivulle. Kuurojen Liiton aluetyö palvelee kesän aikana etäyhteyksin. Aluetyö toivottaa hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille!

Uusi ohjelma Viittomakielisessä kirjastossa

Risto Rautanen on viittomakielisessä yhteisössä tunnettu kulttuuri- ja yhdistysaktiivi. Rautanen toimi lähes 20 vuotta Helsingin kuurojen yhdistyksen puheenjohtajana ja oli aktiivisesti kehittämässä alueen tulkkauspalveluja. Kulttuurin saralla hänen ominta alaansa ovat olleet näytelmä- ja pantomiimitaide. Viittomakielisen kirjaston uudessa ohjelmassa Ei kannata mennä sieltä missä aita on matalin Rautanen kertaa mieleenpainuvimpia tapahtumia pitkän uransa ajalta. Kipin kapin katsomaan!