Kesto: 05:43
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 15.9.2022: Verkkobileet ensi viikolla

Tämän viikon katsauksessa tietoa mm. tekstipuhelukyselystä ja uusista lasten harrasteryhmistä.

Verkkobileet lähestyvät

Vuoden parhaat bileet ovat enää viikon päässä, sillä Verkkobileet järjestetään yhdeksättä kertaa kansainvälisellä kuurojen viikolla perjantaina 23.9.2022. Luvassa on jälleen kerran mahtava kaksituntinen täynnä viihdettä, asiaa ja yllätyksiä, joten viritähän kotikatsomo valmiiksi! H-hetki on kello 18.00. Tätä et halua missata!

Anna palautetta tekstipuhelupalvelusta

Tekstipuhelupalvelu palvelee tällä hetkellä ma-pe klo 8–20. Miten supistettu aukioloaika on näkynyt elämässäsi? Miten tyytyväinen olet palveluun ja mihin sitä käytät? Jotta voimme kehittää palvelua, tarvitsemme kokemuksiasi.

Kyselyyn vastaaminen vie noin 5 minuuttia. Kysely on auki 2.30.9.2022. Kyselyn taustalla on TPP:n ohjausryhmä eli Kuurojen Liitto ry, Kuuloliitto ry, Svenska Hörselförbundet rf, Suomen Kuurosokeat ry ja palveluntuottaja Vakka-Suomen Puhelin OY.

Uusia harrasteryhmiä lapsille

Vilkku – 3–6-vuotiaiden ilmaisuharrastus: Ursa Minor ja Kulttuurikeskus Caisa järjestävät perheen pienimmille viittomakielistä ilmaisuharrastusta 24.9. alkaen joka toinen lauantai kello 13–14. Ilmaisukerhon ideana on saada lapset ilmaisemaan itseään teatterin avulla. Harrastuksessa lapset pääsevät pitämään hauskaa satujen ja hahmojen kautta.

LAKU: Valokalat – 3–6-luokkalaisten ilmaisuharrastus: Valokalat on Pitäjänmäen koulun oppilaiden viittomakielisten oppilaiden harrastus, johon voidaan ottaa poikkeusluvalla mukaan myös 1–2-luokkalaisia. Järjestämispaikkana toimii Pitäjänmäen peruskoulu, ja toimintaa toteutetaan torstaisin viikosta 36 lähtien klo 14.15–15.45. Leikitään ja ideoidaan yhdessä! Lisäksi tarjolla on elokuvaryhmä 7-9 -luokkalaisille.

Messi – yli 16-vuotiaiden teatteriharrastus: Ursa Minor järjestää Kulttuurikeskus Caisassa viittomakielistä teatteriharrastustoimintaa 13.9. alkaen kello 18.15–20.30. Harrastus on tarkoitettu yli 16-vuotiaille. Teatteriharrastuksen ideana on päästä oppimaan uutta esiintymisen saloista sekä pitämään hauskaa ilmaisun keinoin.

Kaikkien kurssien opettajana toimii Silja Ruonala, ja Valokaloissa toisena vetäjänä toimii Silva Belghiti. Lisätietoja Ursa Minorin järjestämistä harrasteryhmistä oheisista linkeistä.

Uusia ohjelmia Viittomakielisessä kirjastossa

Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät järjestettiin 31. kertaa Joensuussa 27.-29.5.2022. Kulttuuripäivillä nähtiin monia ikimuistoisia esityksiä, ja nyt niitä on nähtävillä myös Viittomakielisessä kirjastossa. Eli jos missasit kulttuuripäivät syystä tai toisesta, pääset fiilistelemään tapahtuman tunnelmaa oheisen linkin kautta!

Ole viittomakielen ystävä — lahjoita!

Viittomakieli on avain kuurojen yhdenvertaisten oikeuksien ja mahdollisuuksien toteutumiselle. Viittomakieli tarvitsee kuitenkin ystäviä! Olitpa itse viittomakielinen, tai sitä täysin osaamaton, voit osallistua yhteiseen, tärkeään pyrkimykseemme lahjoittamalla!

Lahjoitustapoja on kaksi: kertalahjoitus sekä kuukausilahjoitus. Voit itse valita summan, jolla haluat tukea toimintaamme, ja maksutavaksi käyvät niin verkkopankit, pankki- ja luottokortit kuin mobiililompakot. Kuukausilahjoituksen voi hoitaa myös e-laskuna.

Lisätietoa lahjoittamisesta löydät oheisen linkin kautta. Kiitos tuestasi!