Huom! Videossa virhe kohdassa 05:45. Aikuisten loman oikea viimeinen ilmoittautumispäivä on 15.6.2022.

Kesto: 06:45
Tekstitys: Suomi
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Ajankohtaiskatsaus 12.5.2022

Tämän viikon katsauksen aiheina ovat ukrainalaisten kuurojen pakolaisten koordinaatioryhmä, Traficomin huomautus Neloselle, kulttuuripäivien retkipäivä sekä kuurojen aikuisten loma. Opimme myös, kuinka kokataan maukasta grilliruokaa!

Suomessa autetaan ukrainalaisia kuuroja pakolaisia

Venäjän hyökkäyssodan pitkittyessä miljoonat ihmiset ovat paenneet Ukrainasta muualle Eurooppaan. Joukossa on myös tuhansia kuuroja, joista noin kymmenen on paennut Suomeen. Heistä kahdeksan opiskelee Kuurojen kansanopistolla suomen kieltä ja viittomakieltä. Lisäksi Kuurojen Liitto on perustanut koordinaatioryhmän pakolaisia varten.

Koordinaatioryhmän tarkoitus on auttaa ukrainalaisia kuuroja pakolaisia, ja se muodostuu liiton viestinnän, varainhankinnan ja aluetyön lisäksi Kuurojen kansanopiston edustajista. Viestinnän ryhmä keskittyy pakolaisten kotouttamiseen yhteistyössä Kuurojen kansanopiston kanssa sekä kotimajoitusten välittämiseen. Pakolaisille järjestetään myös vapaa-ajan aktiviteetteja yhteistyössä kuurojen yhteisön kanssa.

Myös tavalliset kansalaiset voivat myös auttaa ukrainalaispakolaisia monin tavoin, kuten vapaaehtoistoiminnan kautta tai viemällä heitä kuurojenyhdistykselle, harrastuksiin tai muihin kuurojen tapahtumiin. Myös kotimajoitusta voi tarjota, mutta sen suhteen kannattaa selvittää käytännön asiat tarkasti.

Nelonen velvoitettu korjaamaan puutteet tekstitysten laadussa

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on antanut huomautuksen Sanoma Media Finland Oy:lle Nelonen-kanavan tekstityspalvelun laadusta. Traficom havaitsi Nelonen-kanavalla ongelmia tekstityksen ja ohjelmasisällön vastaavuudessa, tekstitetyn kielen virheettömyydessä, tekstityksen luettavuudessa sekä tekstityksen viiveettömyydessä.

Nämä puutteet rikkovat sähköisen viestinnän palveluista annettua lakia, jonka mukaan tekstityspalvelu tulee toteuttaa laadukkaasti ja siten, että tekstitys on käyttäjälle riittävän selkeää ja ymmärrettävää. Traficom edellyttää 5.8.2022 mennessä selvitystä siitä, mihin toimenpiteisiin Sanoma Media Finland Oy on päätöksen johdosta ryhtynyt ja miten tehdyt toimenpiteet ovat konkreettisesti parantaneet tekstityksen laatua.

Suomen- ja ruotsinkielisten ohjelmien tekstitys on tärkeää, jotta kuulovammaiset voivat seurata ohjelmia. Tekstityksestä on apua myös muille, esimerkiksi iäkkäille tai kieltä opiskeleville. Tekstityspalvelu pitää tarjota ohjelman alkuperäiskielellä eli suomenkielisissä ohjelmissa suomeksi ja ruotsinkielisissä ruotsiksi. Tekstitysvelvollisuus koskee Yleisradiota sekä MTV3:a ja Nelosta.

Ilmoittaudu mukaan JOENSUU TOUR retkipäivään!

Kuurojen valtakunnallisilla kulttuuripäivillä toteutetaan hauska retkipäivä kaikenikäisille kulttuuripäivien osallistujille. Osallistujat voivat valita yhden kolmesta eri vierailukohteesta, jotka ovat Pohjois-Karjalan museo, Perhospuutarha Botania ja Marttojen karjalanpiirakkakurssi.

Pohjois-Karjalan museossa opit Joensuun ja koko Pohjois-Karjalan mielenkiintoisen historian! Museon näyttelyissä esitellään myös Laatokan Karjalan mielenkiintoista historiaa ja kulttuuriperinnettä.

Botania on kasvitieteellinen puutarha Joensuun Linnunlahdella. Puutarhan kokoelma on perustettu vuonna 1957, ja siihen kuuluu peräti 2 000 eri perhoslajia.

Marttojen karjalanpiirakkakurssilla opit tekemään aitoa karjalanpiirakka oikealla karjalaisella tavalla! Satutko esimerkiksi tietämään, mitä tarkoittaa rypyttäminen? Jos et, niin tämäkin selviää piirakkakurssilla.

Jokainen ohjelma kestää noin tunnin, ja ohjelmiin otetaan mukaan 20 ensiksi ilmoittautunutta. Ilmoittaudu viimeistään 20.5.2022.

Kuurojen viittomakielisten aikuisten loman hakuaikaa jatkettu

Hakuaikaa on nyt 15.6. asti (Huom! Videossa virheellinen päivämäärä). Lomalla virkistäydytään Salossa lomakeskuksen tarjoamilla ohjelmilla, ulkoillaan, saunotaan ja saadaan vertaistukea. Käy siis täyttämässä hakemus pikimmiten osoitteessa www.solaris-lomat.fi!

Bravuuri keittiössä -sarja jatkuu

Ohjelmasarjan uudessa jaksossa viittomakielinen kokki Petri Pöntiö valmistaa naudan entrecôtepihvin paahdettujen juuresten kera. Aterian kruunaa viileä varhaisperunasalaatti. Käyhän katsomassa Viittomakielisessä kirjastossa ja tee sen jälkeen itse perässä!