Kesto: 04:19
Tekstitys: Ei tekstitystä
Kieli: Suomalainen viittomakieli

Kuurojen Liiton ajankohtaiskatsaus

Koronaviruksen takia tilanne muuttuu joka päivä. Tässä tiedotuksessa käydään läpi muutamia ajankohtaisia asioita.

Kuurojen Liiton kurssit ja tapahtumat on peruttu ainakin huhtikuun loppuun asti, mutta liiton muu toiminta jatkuu lähes normaalisti, asiakaspalvelussa suositaan etäyhteyksiä.

Kuurojen kansanopisto toimii etäopetuksena huhtikuun loppuun asti.

Kuurojen Liiton kirjasto on suljettu ainakin 13.4. asti.

Kuurojen Liiton ylimääräinen liittokokous 18.4. peruttiin.

Kuurojen Liitto tiedottaa yhdistysten asioista liiton kotisivujen Yhdistyshuone -sivun kautta. Sieltä löytyy hyödyllistä informaatiota koskien yhdistyksiä.

Kuurojen Liiton hallitus etäkokoustaa 19.3., kesäkuun liittokokoukseen liittyvistä aikatauluista ja niiden mahdollisista muutoksista tiedotetaan heti hallituksen päätösten jälkeen lähipäivinä.

Kela tiedotti tulkkauspalvelusta: koronatilanne vaikuttaa tulkkauspalveluun. Tilauksiin pyritään järjestämään tulkit ja nyt suositellaan etäpalveluiden käyttöä. Esimerkiksi Mireal käyttää tilauksissaan Chablaa. Chabla on käytössä vain Mirealin kanssa. Muut tulkkausfirmat, kuten Via käyttää esimerkiksi Whatsappia ja Skypeä. Tulkkitilaus tehdään normaalisti Kelaan ja kun Kela välittää tulkin, ole yhteydessä tulkkiin ja sovi millä lailla tulkkaus toteutetaan.

Yle tarjoaa ajantasaista ja luotettavaa tietoa koronaviruksesta viittomakielellä ja myös tulkattuja lähetyksiä, kuten hallituksen tiedotustilaisuuksia. Suosittelemme seuraamaan Ylen tiedotuksia.

Kuurojen Liiton tiedotusta kannattaa seurata Kuurojen Liiton www-sivulla, johon on koottu tietoa otsikolla Päivittyvää tietoa koronaviruksesta. Sinne pyrimme kokoamaan kaiken viittomakielisen tiedon ja muut tiedot, jotka hyödyttävät kuuroja.

Tärkeintä on nyt pysyä rauhallisena. Pysykää kotona mahdollisuuksien mukaan, välttäkää ihmisten tapaamisia ja peskää käsiä.

Jos sinulla on kysyttävää, ole yhteydessä Kuurojen Liiton aluetyöntekijöihin.