Alla åldrar Kulturevenemang kulttuuripäivät

Dövas 31 riksomfattande kulturdagar

Evenemanget ordnas nu för 31 gången och som arrangörer står Finlands Dövas Förbunds kulturproduktion och föreningen Pohjois-Karjalan Kuurot ry.

Dövföreningar, skolor, döva, hörselnedsatta och hörande med teckenspråket som första språk kan delta i kulturdagarnas tävlingar i olika konstgrenar, till exempel scenkonst, bildkonst, handarbeten och fotokonst.  Mera information om anmälning till de olika tävlingsserierna finns på kulturdagarnas webbplats. Vi hoppas att föreningarna och skolorna berättar om den här möjligheten för sina medlemmar och elever så att evenemanget fylls av en mångfald av kulturupplevelser.

Närmare uppgifter om evenemanget kommer efter årsskiftet, kom ändå ihåg att anteckna händelsen i kalendern redan nu. Anmälningen till tävlingar och kringprogram börjar på förvintern 2022. Man anmäler sig genom att fylla i en anmälningsblankett på kulturdagarnas webbplats.

Dövas riksomfattande kulturdagar är också en träffpunkt för organisationer och andra aktörer där man kan diskutera aktuella teman. Evenemanget lockar rikligt med besökare, och flera år har upp till en tredjedel av Finlands hela dövgemenskap mött upp. Kulturdagarna har ingen åldersgräns. Såväl döva som hörselnedsatta och hörande i alla åldrar är välkomna med, för evenemanget taltolkas också.

Kom med och njut av ett veckoslut fyllt av teckenspråkiga uppvisningar, konst, samvaro, diskussioner, god mat, mångsidiga aktiviteter – och den vackra staden Joensuu!

Mera information om evenemanget

Kontaktperson: